Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.
U
pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori
da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva
konkretizacija omogućava čitaocu da bude u dva sveta istovremeno – „u svetu romana
i u svom, suviše stvarnom svetu“. Teme koje uključuju sudove, politiku, medije,
bolnice, raznovrsnost likova, od marginalizovanih grupa, preko „običnih
građana“, do „elite“ društva, te način njihove obrade, svakako u ovim romanima
kreiraju jedan nama blizak i prepoznatljiv svet. U tom smislu, svet ovih romana
predstavlja simulaciju stvarnog sveta. Ili, simulaciju, kako kaže Božović,
suviše stvarnog sveta.
Pišući
o temama pravosuđa, obalasti u koj je stručan, Majić stvara svet dela koji je
veoma verna simulacija simularkuma (bez obzira „fantastične“ elemente, kao što
je „govor mrtvih“ i sl.). U toj, umetničkoj, simulaciji postoje momenti koji
svojom hiperrealnošću dovode ceo sistem simulacija do prenapregnutosti. Takvo
je obraćanje tužiteljke na konferenciji za medije na početku romana „Deca zla“.
Još više, takav je govor narodnog poslanika u Skupštini u romanu „Ostrvo
pelikana“. Ne uvek, ali najčešće, to su „neliterarni“ elementi romana. Upotreba
forme dokumenta, stenografskih beleški, sudskih zapisnika, sa pripadajućim
jezikom, i sa snažnom, interaktivnom, vezom sa narativom i svetom dela, dovodi
do utiska hiperrealnosti.
Sami
po sebi ti elementi ne predstavljaju „opasnost“ za simulaciju. Ali Majićeva
upotreba tih elemenata dovodi do izvesnog procepa u strukturi simulacije.
Štaviše, izjave tužiteljke ili govor poslanika nisu nešto što ne možete čuti
ako u bilo kojem trenutku uključite televizor.
Upravo zbog toga dolazi do „procepa“ kroz koji se nazire ono što se
nalazi „iza“ simulacije, iza sveta dela. A kako je svet Majićevih romana simulacija
stvarnog sveta, i činjenice da takav govor u takvom svetu predstavlja realnost,
dolazi i do „procepa“ u simularkumu. Uočavajući način struktuiranja simulacije,
uočava se i način struktuiranja simularkuma.
Shvatanje
da je, recimo, parlament koji poznajemo samo simulacija, utisnuto u umetničko
delo, jeste traumatično iskustvo. To je susret sa, lakanovski rečeno, poretkom
Realnog. Miodrag Majić u svojim romanima, kroz formu trilera, vodi čitaoca na
traumatično putovanje do društvenog velikog Drugog. Ta trauma, ta veza sa
stvarnim, suviše stvarnim, svetom oko nas jeste ono što je zastrašujuće i
istovremeno neobično privlačno u ovim romanima.
Коментари
Постави коментар