Пређи на главни садржај

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu



Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020.
Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog. Verdijevi ženski likovi nose određen oreol uzvišenosti, ogromne snage volje u svojoj nežnosti i moralne veličine koja ne uzmiče pred propašću. Zbog toga soprane u ovim ulogama mora krasiti mogućnost dosezanja samih granica boje, dinamike i raspona glasa. U izvedbama Opere SNP-a je lako uočiti tu crtu kod solistkinja, a u njihovom uzajamnom delovanje sa ostalim solistima, samim narativom, ansamblom i izvođenjem muzičkih kompozija, kao rezultat dobijamo celovita, čvrsto komponovana i kompaktna umetnička dela.

Ako smo rekli da u Verdijevom februaru „Rigoleto“ predstavlja biser, zasluge za to moraju se prepisati svim učesicima. Na prvom mestu se mora pomenuti rad režisera. Nikolić je osavremenio ovo delo, približio ga modernoj publici, a opet zadržao ono što možemo nazvati „klasičnim“ u Verdijevoj operi. Sama scenografija odiše monumentalnošću, ponekad ekstravagantnošću, ali je savršena kulisa za dvorske spletke, nasilje i blud koji se dešavaju u operi. Dominacija crne i crvene, u scenografiji i kostimima, njihov kontrast i dopunjavanje, tama i krv, uklapaju se u prikaz ponora, posrnuća i zlobe. Modernizovanjem plesa, u izvedbi Baleta, postigla se dinamika, čitavo delo dobilo je drugačiju vizuelnu notu, energičnu i privlačnu. Konstantna prisutnost muškog Hora na sceni, i njihove deonice koje izvode veoma uspešno, daju potrebnu punoću čitavom komadu. Solistički nastupi su na visokom umetničkom nivou, a posebnu draž i emocionalnost uliva Željko Andrić koji je poneo teret naslovne uloge. Andrić ulogu Rigoleta  iznosi snažno, sa promenama koje uloga zahteva. Od dvorske lude i spletkaroša, preko zaslepljenog oca, sve do osvetnika i bolom opijenog oca, njegov bariton se razvija sa radnjom i glasovno oslikava trenutnu situaciju u narativu. Orkestar Opere SNP-a, uvek na visini zadataka, i u „Rigoletu“ opravdava reputaciju vrhunskog orkestra, sa iskusnim i maestralnim umetnicima u svom sastavu.
Verdijeve opere su umetnička dela čija neprolazna privlačnost leži u savršenom spoju različitih umetničkih oblika koji čine operu: muzika, pevanje, gluma, književnost, kostimografija... Kada se tako zamišljeno delo ostvari na način na koji to rade Aleksandar Nikolić i Opera Srpskog narodnog pozorišta, rezultat je „Rigoleto“ – intezivna, jezovita i prelepa opera kojoj se treba vraćati. 26. 02. 2020. „Rigoleto“ će biti izveden po 5. put u SNP-u. Nadamo se da će, svakako zasluženo, naći svoje mesto u „gvozdenom“ repertoaru, pored „Travijate i „Trubadura“.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih