Пређи на главни садржај

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu



Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020.
Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog. Verdijevi ženski likovi nose određen oreol uzvišenosti, ogromne snage volje u svojoj nežnosti i moralne veličine koja ne uzmiče pred propašću. Zbog toga soprane u ovim ulogama mora krasiti mogućnost dosezanja samih granica boje, dinamike i raspona glasa. U izvedbama Opere SNP-a je lako uočiti tu crtu kod solistkinja, a u njihovom uzajamnom delovanje sa ostalim solistima, samim narativom, ansamblom i izvođenjem muzičkih kompozija, kao rezultat dobijamo celovita, čvrsto komponovana i kompaktna umetnička dela.

Ako smo rekli da u Verdijevom februaru „Rigoleto“ predstavlja biser, zasluge za to moraju se prepisati svim učesicima. Na prvom mestu se mora pomenuti rad režisera. Nikolić je osavremenio ovo delo, približio ga modernoj publici, a opet zadržao ono što možemo nazvati „klasičnim“ u Verdijevoj operi. Sama scenografija odiše monumentalnošću, ponekad ekstravagantnošću, ali je savršena kulisa za dvorske spletke, nasilje i blud koji se dešavaju u operi. Dominacija crne i crvene, u scenografiji i kostimima, njihov kontrast i dopunjavanje, tama i krv, uklapaju se u prikaz ponora, posrnuća i zlobe. Modernizovanjem plesa, u izvedbi Baleta, postigla se dinamika, čitavo delo dobilo je drugačiju vizuelnu notu, energičnu i privlačnu. Konstantna prisutnost muškog Hora na sceni, i njihove deonice koje izvode veoma uspešno, daju potrebnu punoću čitavom komadu. Solistički nastupi su na visokom umetničkom nivou, a posebnu draž i emocionalnost uliva Željko Andrić koji je poneo teret naslovne uloge. Andrić ulogu Rigoleta  iznosi snažno, sa promenama koje uloga zahteva. Od dvorske lude i spletkaroša, preko zaslepljenog oca, sve do osvetnika i bolom opijenog oca, njegov bariton se razvija sa radnjom i glasovno oslikava trenutnu situaciju u narativu. Orkestar Opere SNP-a, uvek na visini zadataka, i u „Rigoletu“ opravdava reputaciju vrhunskog orkestra, sa iskusnim i maestralnim umetnicima u svom sastavu.
Verdijeve opere su umetnička dela čija neprolazna privlačnost leži u savršenom spoju različitih umetničkih oblika koji čine operu: muzika, pevanje, gluma, književnost, kostimografija... Kada se tako zamišljeno delo ostvari na način na koji to rade Aleksandar Nikolić i Opera Srpskog narodnog pozorišta, rezultat je „Rigoleto“ – intezivna, jezovita i prelepa opera kojoj se treba vraćati. 26. 02. 2020. „Rigoleto“ će biti izveden po 5. put u SNP-u. Nadamo se da će, svakako zasluženo, naći svoje mesto u „gvozdenom“ repertoaru, pored „Travijate i „Trubadura“.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. II. Алтернатива или будућност?

                 Јеванђеље по жедној је прича Мирјане Новаковић из њене збирке Дунавски апокрифи . Ово дело припада корпусу постмодерне књижевности, а прича коју нам доноси долази из једног дистопијског друштва. У прошлом тексту смо говорили о развоју радње у причи. У овом ћемо говорити ГДЕ и КАДА се радња одвија.   Засновано на идејама Карла Попера, друштво у овом књижевном делу је технолошки веома узнапредовало, али на рачун других вредности. Отуђење, апсолутна контрола коју спроводи систем, различити видови неслободе, индоктринација у образовном систему и ван њега, саставни су део света ове приче. Оно што нас занима јесте – КАДА се дешава радња ове приче? Владислава Гордић Петковић говори да се радња Јеванђеља по жедној дешава у 2000. години. [1] Алтернативној 2000. Информанти који нам могу одредити историјско време радње у делу су поприлично неодређени и нејасни, али наш став је да се радња дешава у будућности, не у алтер...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...