Пређи на главни садржај

Šinobusi na severu Banata

          Čak i po ovako lepom danu kakav je bila subota prvog dana februara 2020. Banat, nesvakidašnje lep i uvek tako ravan, ume da bude veoma sumoran, da budi melanhonliju i utisak samoće. Ako pređete Tisu i pratite je uzvodno taj osećaj se može pojačavati sve više i više. Negde kod Kikinde taj osećaj već prelazi u pravi Weltschmerz. Nema pravog razloga za to, osim možda vetra koji ne prestaje, banatskog blata koje sputava korake i nepregledne pučine žita svuda oko vas koja se u daljini spaja sa horizontom. Ipak te subote na jednom raskršću u Bačkoj Šinobusi su u jedan “pohaban kofer spakovali gitaru i bluz kometu”, i krenuli put Kikinde, da “kroz ogoljene krošnje udahnu život u hladna banatska dvorišta”. Tj samo u “J Pub”, ali dobro, šta sad.
            Kako su “od rođenja poklonjeni bluzu”, Šinobusima nije bilo suviše teško da apsorbuju banatski  Weltschmerz, kristališu ga kroz instrumente i alhemijski pretvore u esenciju zavodljive muzike. Ritmovi i melodije čistog bluza pronašli su svoj put do publike i iz tog spoja izrodila se fantastična atmosfera. “Daj mi pivo i dupli pelinkovac” se osim sa bine te večeri često čulo i za šankom paba. Kombinacija duvanskog dima, alkohola i bluza je učinila svoje, pa je i sam đavo, u uglu, za šankom, pijan, cupkao nogom u ritmu Šinobusa.
              

             “Napuknuti glas” Milana Koraća pevao je stihove koji u svojoj suštini pripadaju umetnosti Poezije. Dešava se, ne suviše često, da se Poezija prepusti zagrljaju Muzike. U tom zagrljaju su i Šinobusi. “Doboš silno udara” Đorđe Bubnjević Đole, a publika je opijeno pratila te taktove u zanosu. “Svud se ritam izvija” jer u rukama Predraga Dmitrovića Pepe bas-gitara je izvijala i depresiju banatskog februara pretvarajući je u bluz. “Britko zvoni gitara” virtuoznog Nenada Patkovića, pa okinute žice vibrirajući nisu prenoslile samo zvuk nego i suštinu – emotivni naboj muzike. “Usnjak tromo zavija”. Ok, to su samo stihovi, realno nema apsolutno ničeg tromog u usnoj harmonici koju svira Stefan Stefanović Gile. Samo čista energija i senzibilnost prljavog bluza dovedeni do svojih krajnjih granica.
            U Muzici i Poeziji Šinobusa dominantan je jedan motiv. To je motiv putovanja. Iako ih nekad možete videte kao “stoje u stanicama”, češće “jure kroz polja” “u pravcu jablanova” “vagonom za provetravanje tunela”. Iako njihov put do Kikinde podrazumeva putovanje kroz materijalni svet vojvođanskih oranica, putovanje koje oni pružaju publici podrazumeva put kroz neke unutrašnje drumove, po kojima “hodiš sneno po jutarnjoj rosi”. I tim drumovima “gde god da pođeš, kud god da pobegneš” dolaziš do tambura koje pevaju. “Putovanje u mestu, podavanje vetru” jeste odlika tog puta, te Muzike.
            Iako u njih te subote nisu “buljile svrake” nego kikindske sove, svirka Šinobsa je zasigurno zakovitlala učmalost ravnice, dok je iza njih ostao da “plače noćni bar”. Moguće da je to raskršće sa kojeg kreću neko “mitsko raskršće”, primordijalno, praiskonsko, dionizijsko… Raskršće sa kojeg, u ma kom pravcu krenuo, uvek se na njega vraćaš da bi nastavio put. Možda su oni “senke što putuju prugom”, ali te senke ostavljaju tragove svuda kuda prođu. Ostavili su i u Kikindi. Nadamo se da će i njima na svim tim putevima i prugama, “brdima i poljima” i kilometrima sa “rupom u cipeli” ostati i neko “sećanje na Banat”.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih