Пређи на главни садржај

Šinobusi na severu Banata

          Čak i po ovako lepom danu kakav je bila subota prvog dana februara 2020. Banat, nesvakidašnje lep i uvek tako ravan, ume da bude veoma sumoran, da budi melanhonliju i utisak samoće. Ako pređete Tisu i pratite je uzvodno taj osećaj se može pojačavati sve više i više. Negde kod Kikinde taj osećaj već prelazi u pravi Weltschmerz. Nema pravog razloga za to, osim možda vetra koji ne prestaje, banatskog blata koje sputava korake i nepregledne pučine žita svuda oko vas koja se u daljini spaja sa horizontom. Ipak te subote na jednom raskršću u Bačkoj Šinobusi su u jedan “pohaban kofer spakovali gitaru i bluz kometu”, i krenuli put Kikinde, da “kroz ogoljene krošnje udahnu život u hladna banatska dvorišta”. Tj samo u “J Pub”, ali dobro, šta sad.
            Kako su “od rođenja poklonjeni bluzu”, Šinobusima nije bilo suviše teško da apsorbuju banatski  Weltschmerz, kristališu ga kroz instrumente i alhemijski pretvore u esenciju zavodljive muzike. Ritmovi i melodije čistog bluza pronašli su svoj put do publike i iz tog spoja izrodila se fantastična atmosfera. “Daj mi pivo i dupli pelinkovac” se osim sa bine te večeri često čulo i za šankom paba. Kombinacija duvanskog dima, alkohola i bluza je učinila svoje, pa je i sam đavo, u uglu, za šankom, pijan, cupkao nogom u ritmu Šinobusa.
              

             “Napuknuti glas” Milana Koraća pevao je stihove koji u svojoj suštini pripadaju umetnosti Poezije. Dešava se, ne suviše često, da se Poezija prepusti zagrljaju Muzike. U tom zagrljaju su i Šinobusi. “Doboš silno udara” Đorđe Bubnjević Đole, a publika je opijeno pratila te taktove u zanosu. “Svud se ritam izvija” jer u rukama Predraga Dmitrovića Pepe bas-gitara je izvijala i depresiju banatskog februara pretvarajući je u bluz. “Britko zvoni gitara” virtuoznog Nenada Patkovića, pa okinute žice vibrirajući nisu prenoslile samo zvuk nego i suštinu – emotivni naboj muzike. “Usnjak tromo zavija”. Ok, to su samo stihovi, realno nema apsolutno ničeg tromog u usnoj harmonici koju svira Stefan Stefanović Gile. Samo čista energija i senzibilnost prljavog bluza dovedeni do svojih krajnjih granica.
            U Muzici i Poeziji Šinobusa dominantan je jedan motiv. To je motiv putovanja. Iako ih nekad možete videte kao “stoje u stanicama”, češće “jure kroz polja” “u pravcu jablanova” “vagonom za provetravanje tunela”. Iako njihov put do Kikinde podrazumeva putovanje kroz materijalni svet vojvođanskih oranica, putovanje koje oni pružaju publici podrazumeva put kroz neke unutrašnje drumove, po kojima “hodiš sneno po jutarnjoj rosi”. I tim drumovima “gde god da pođeš, kud god da pobegneš” dolaziš do tambura koje pevaju. “Putovanje u mestu, podavanje vetru” jeste odlika tog puta, te Muzike.
            Iako u njih te subote nisu “buljile svrake” nego kikindske sove, svirka Šinobsa je zasigurno zakovitlala učmalost ravnice, dok je iza njih ostao da “plače noćni bar”. Moguće da je to raskršće sa kojeg kreću neko “mitsko raskršće”, primordijalno, praiskonsko, dionizijsko… Raskršće sa kojeg, u ma kom pravcu krenuo, uvek se na njega vraćaš da bi nastavio put. Možda su oni “senke što putuju prugom”, ali te senke ostavljaju tragove svuda kuda prođu. Ostavili su i u Kikindi. Nadamo se da će i njima na svim tim putevima i prugama, “brdima i poljima” i kilometrima sa “rupom u cipeli” ostati i neko “sećanje na Banat”.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Banatski popovi

            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansam...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...