Пређи на главни садржај

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. II. Алтернатива или будућност?

             Јеванђеље по жедној је прича Мирјане Новаковић из њене збирке Дунавски апокрифи. Ово дело припада корпусу постмодерне књижевности, а прича коју нам доноси долази из једног дистопијског друштва. У прошлом тексту смо говорили о развоју радње у причи. У овом ћемо говорити ГДЕ и КАДА се радња одвија.

 Засновано на идејама Карла Попера, друштво у овом књижевном делу је технолошки веома узнапредовало, али на рачун других вредности. Отуђење, апсолутна контрола коју спроводи систем, различити видови неслободе, индоктринација у образовном систему и ван њега, саставни су део света ове приче. Оно што нас занима јесте – КАДА се дешава радња ове приче?

Владислава Гордић Петковић говори да се радња Јеванђеља по жедној дешава у 2000. години.[1] Алтернативној 2000. Информанти који нам могу одредити историјско време радње у делу су поприлично неодређени и нејасни, али наш став је да се радња дешава у будућности, не у алтернативној 2000. Поткрепимо те стваове.

Београд. Алтернативна 1940. 
Аутор: Југослав Станкин

            

            Алтернативна 2000. би подразумевала нашу, историјску 2000. али са измењеном прошлошћу која је довела до дистопијског стања у поменутој години. У самом тексту стоји да се радња одиграва у „2000. Отвореног друштва“ (стр. 55), што би подрзумевало да је, уколкио прихватимо тезу о алтернативној 2000, дистопијско Отворено друштво почело са Христовим рођењем. Међутим у самом делу не налазимо оправдање за такву тврдњу

            Постоји читава епизода о јавном градском превозу, трамвајима и пророчким сновима у којима се појављује директор ГСП-а, а на почетку успостављања Отвореног друштва (стр. 104–106). С обзиром да је институција ГСП у Београду основана 1892. радња приче се најраније може одигравати 3892. Даље, Отворено друштво је засновано на идејама Карла Попера и његовој књизи Отворено друштво и његови непријатељи (или је то само привид, о томе ће бити речи у другим текстовима). Како је поменута књига први пут објављена 1945. радња приче се помера у најраније 3945.

Београд 2080.
Аутор: Југослав Станкин

                Ми смо спремни да идемо још даље; како и Владислава Гордић Петковић указује на везу између ратних дешавања с краја 20. века на овим просторима и стваралаштва савремених аутора,[2] и да је прво издање збирке Дунавски апокрифи објављено 1996, усудићемо се да радњу Јеванђеља по жедној ставимо у најраније 3996. Због чега је историјско време радње битно?

Ако прихватимо тезу да је радња смештена у алтернативну 2000. дело постаје фикција (критичка фикција садшњости, али ипак само фикција), јер је очигледно да не живимо у таквом (или је срећније речено – у толико) дистопијском друштву. Међутим, ако је радња смештена у далеку будућност дело није више само фикција, него и пророчанство. Као пророчанство Јеванђеље по жедној ојачава интертекстуалну (постмодернистичку) везу са Библијом, али нам оставља и могућност да говоримо о (доброј) поруци који оно носи.

Ако се друштво из приче само далеки наследник из будућности, развитак овог нашег садашњег друштва, питање гласи: како смо до њега дошли? На чему смо то засновали друштво да бисмо стигли до дистопије? О томе у следећем тескту.

Остале текстове из овог темата можете прочитати овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. I Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. III Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. IV  Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V




[1] V. Gordić Petković, Motivi i modeli ženskosti: srpska ženska proza devedesetih у: Sarajevske sveske, 2, Sarajevo,123–132. V.Gordić Petković, The Gospel According to Women: Female Christ Figures in Serbian and American Women’s Writing, Niš: FactaUnivesrsitas. Series: Linguistic and Literarure, Vol. 3, No2. Niš, 169–174.

[2] : В. Гордић Петковић, Језик, инвенција, утопија и политика: алтернативни светови у прози Мирјане Новаковић у: Љ. Милосављевић (уред.), Језик, књижевност, политика: Зборник радова, Ниш: Филозофски факултет у Нишу, 299–307.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си