Пређи на главни садржај

Јванђеље по жедној као антијеванђеље. III. Идеја Отвореног друштва?

     Говоримо о свету приче Јеванђеље по жедној Мирјане Новаковић. То је наш свет у далекој будућности. Катарина, јунакиња ове приче, долази у сукоб са системом друштва у којем живи. Њено интересовање за Њу, субјект религијског поштовања, позиционира Катарину у антагонистички став према друштву.

Какво је, у ствари, то дистопијско друштво из приче у којем je развој науке доживео огроман узлет, а религиозно и мистично искуство суноврат, чак и забрану? Како и зашто смо дошли до таквог развитка социјално-политичког окружења? Конкретну структуру уређења не можемо реконструисати, али постоје приказани појединачни елементи.

Видимо да је друштво у техничком смислу напредовало, постоје лични рачунари који се носе на руци, холограми који се користе у образовању и сл. У технички узнапредовалом друштву образовни систем функционише тако што свака особа учи искључиво оно чиме ће се бавити. На пример, основно знање из математике је већини непознато.

Отуђеност људских јединки је велика, не постоји институција брака, лична имена се држе у тајности, деца бивају одвојена од родитеља још као мала . Друштво је засновано на разуму па су вера у натприродно и мистично забрањене. Постоје институције које контролишу понашање људи, и регулишу га у складу са задатим обрасцом понашања. Такво уређење се назива Отворено друштво, и то је можда најснажнија интертекстуална веза у делу.

Карл Р. Попер и његово капитално дело Отворено друштво и његови непријатељи су јасно означени као основно штиво за студенте (стр. 50–51), па све указује на то да је дистопија заснована на идејама овог либералног филозофа. Међутим, анализа и поређење нам могу дати и другачије резултате.

Karikatura Karla Poper

У причи, приликом испитивања, један од заштитника система говори Катарини: „Нама није битан циљ, ми се поносимо поступцима и техникама на путу до циља“ (стр. 132). Ова реченица има директну везу са Поперовом филозофијом, ткз. корак по корак инжењерингом, у којем је друштво структуирано тако да нема фиксиран, непроменљив циљ, па тако оно што постаје битно јесте пут којим се до циља креће.[1] То је идеја отвореног друштва, за разлику од утопијског инжењеринга који одликује затворено друштво; поставља се циљ који држава мора да досегне, појединац постаје мање битан и његова улога је допринос друштву.

На први поглед дистопијско Отворено друштво и даље одговара Поперовом отвореном друштву . Ипак, сама Катарина нам у једном тренутку говори: „Зло није појам којим се бави кривични законик. Грађански представници не кажњавају зло, него гоне оне који крше закон“ (стр. 77). Такво уређење је дијаметрално супротно од Поперове идеје: „Jasno je da se političar mora ograničiti na borbu protiv zla, umjesto borbe za ‘pozitivne’ ili ‘više’ vrijednosti, kao što je sreća itd...“.[2]

Дистопијско друштво у Јеванђељу само наизглед нема циљ, свако делање његових представника је усмерено као очувању тренутног уређења. О томе више у наредном тексту.

Остале текстове из овог темата можете прочитати овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. I Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. II Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. IV  Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V



[1] К. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Hegel, Marx i posljedice, Sarajevo: Open Soiety Institute, 228.

[2] K. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Čar Platona, Sarajevo: Open Society Institute, 156.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Banatski popovi

            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansam...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...