Пређи на главни садржај

Јванђеље по жедној као антијеванђеље. III. Идеја Отвореног друштва?

     Говоримо о свету приче Јеванђеље по жедној Мирјане Новаковић. То је наш свет у далекој будућности. Катарина, јунакиња ове приче, долази у сукоб са системом друштва у којем живи. Њено интересовање за Њу, субјект религијског поштовања, позиционира Катарину у антагонистички став према друштву.

Какво је, у ствари, то дистопијско друштво из приче у којем je развој науке доживео огроман узлет, а религиозно и мистично искуство суноврат, чак и забрану? Како и зашто смо дошли до таквог развитка социјално-политичког окружења? Конкретну структуру уређења не можемо реконструисати, али постоје приказани појединачни елементи.

Видимо да је друштво у техничком смислу напредовало, постоје лични рачунари који се носе на руци, холограми који се користе у образовању и сл. У технички узнапредовалом друштву образовни систем функционише тако што свака особа учи искључиво оно чиме ће се бавити. На пример, основно знање из математике је већини непознато.

Отуђеност људских јединки је велика, не постоји институција брака, лична имена се држе у тајности, деца бивају одвојена од родитеља још као мала . Друштво је засновано на разуму па су вера у натприродно и мистично забрањене. Постоје институције које контролишу понашање људи, и регулишу га у складу са задатим обрасцом понашања. Такво уређење се назива Отворено друштво, и то је можда најснажнија интертекстуална веза у делу.

Карл Р. Попер и његово капитално дело Отворено друштво и његови непријатељи су јасно означени као основно штиво за студенте (стр. 50–51), па све указује на то да је дистопија заснована на идејама овог либералног филозофа. Међутим, анализа и поређење нам могу дати и другачије резултате.

Karikatura Karla Poper

У причи, приликом испитивања, један од заштитника система говори Катарини: „Нама није битан циљ, ми се поносимо поступцима и техникама на путу до циља“ (стр. 132). Ова реченица има директну везу са Поперовом филозофијом, ткз. корак по корак инжењерингом, у којем је друштво структуирано тако да нема фиксиран, непроменљив циљ, па тако оно што постаје битно јесте пут којим се до циља креће.[1] То је идеја отвореног друштва, за разлику од утопијског инжењеринга који одликује затворено друштво; поставља се циљ који држава мора да досегне, појединац постаје мање битан и његова улога је допринос друштву.

На први поглед дистопијско Отворено друштво и даље одговара Поперовом отвореном друштву . Ипак, сама Катарина нам у једном тренутку говори: „Зло није појам којим се бави кривични законик. Грађански представници не кажњавају зло, него гоне оне који крше закон“ (стр. 77). Такво уређење је дијаметрално супротно од Поперове идеје: „Jasno je da se političar mora ograničiti na borbu protiv zla, umjesto borbe za ‘pozitivne’ ili ‘više’ vrijednosti, kao što je sreća itd...“.[2]

Дистопијско друштво у Јеванђељу само наизглед нема циљ, свако делање његових представника је усмерено као очувању тренутног уређења. О томе више у наредном тексту.

Остале текстове из овог темата можете прочитати овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. I Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. II Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. IV  Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V



[1] К. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Hegel, Marx i posljedice, Sarajevo: Open Soiety Institute, 228.

[2] K. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Čar Platona, Sarajevo: Open Society Institute, 156.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си