Пређи на главни садржај

Јеванђеље по жедној као антијевађеље. IV. Отворено друштво - дистопијско друштво?

            Већ смо говорили о структури дистопијског друштва у свету приче Јеванђеље по жедној Мирјане Новаковић. Оно што смо уочили је да постоји извесна основа структуре дистопијског друштва која има своје корене у теорији либерарног филозофа Карла Попера и његовом делу Отворено друштво. Ипак, делује да читава структура одступа од исте. Анализирајмо још пар примера да поткрепимо тезу.

У Јеванђељу по жедној Нови завет је описан као „Опасна књига која је у прошлости изазвала велике ратове... покоље... узрок породичном насиљу...“ (стр. 111). Један од ЗЉУП-ова објашњава да је проблем новоосноване религије жедних у томе што након почетног религијског заноса: „зна се шта следи, почећете да убијате оне који Је не буду обожавали, па ће се појавити други који ће измислити неког свог за обожавање, па трећи, па ћете се сви међусобно клати“ (стр. 130). Из тих разлога Отворено друштво је забранило све религије, сав мистицизам и све што није подложно емпиријској провери.

Истина, Поперово отворено друштво као основу има веру у разум, разбор, то чини срж хуманитета његове филозофије. Међутим, либерална позиција из које Попер наступа не дозвољава никакву верску искључивост:

"Отворено друштво и његови непријатељи I". 

„Ne želim biti pogrešno shvaćen. Ne osjećam neprijateljstvo prema religioznom misticizmu (samo prema militantnom antiracionalističkom intelektualizmu) i moram biti prvi u borbi protiv bilo kojeg pokušaja njegovog gušenja.“.[1]

Даље Попер говори да вера у разум има право колико и верски мистицизам да учествује у побољшању људских живота, и чак наглашава да хришћанство има велику улогу у стварању братског осећања међу људима. Поперова филозофија никако није антитеистичка, па чак ни атеистичка. Његова критика је упућена како Платону и Хегелу, тако и Марксу.

Забрана религијског деловања из Јевађеља по жедној коси се са начелима из Отвореног друштва. Могло би се чак рећи да Поперова конструкција из горњег цитата, „милитантни антирационалистички интелектуализам“, у већој мери обележава представнике Отвореног друштва него припаднице религије жедних.

За утемељење нашег става да основа Отвореног друштва почива на Поперовој филозофији, али да у суштини од ње одступа, важан нам је још један елемент – индивидуализам.

Владислава Гордић Петковић о улози ЗЉУП-ова у Отвореном друштву каже да је њихова улога да контролишу ред и мир „углавном тако што прате усамљенике. Усамљеност није само знак различитости, већ и клица побуне у тоталитарном друштву: неинтегрисани указују на опасност дезинтеграције друштва“.[2]

Други део овог цитата, о усамљености, вероватно је са социолошког становишта тачан, али не одговара идеји књижевног дела о којем је реч. Први део цитата, о ЗЉУП-овима који прате усамљенике, има још мању потпору у причи.

Када Катарина и Владислава примете да их прате ЗЉУП-ови, Владислава објашњава: „Не брини, када се раздвојимо, престаће да нас прате. Зато што појединац није опасан. Опасан је пар, тројка, четворка и тако даље“ (стр. 90). Након што су се раздвојиле, више их нико није пратио. Дакле, ЗЉУП-ови не прате усамљенике, и усамљеници нису опасни за Отворено друштво. У чему је у ствари ту реч? О томе више у следећем тексту. 

Остале текстове из овог темате ожете прочитати овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље IЈеванђеље по жедној као антијеванђеље IIЈеванђеље по жедној као антијеванђеље III. Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V



[1] К. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Hegel, Marx i posljedice, Sarajevo: Open Soiety Institute, 308.

[2] В. Гордић Петковић, Језик, инвенција, утопија и политика: алтернативни светови у прози Мирјане Новаковић у: Љ. Милосављевић (уред.), Језик, књижевност, политика: Зборник радова, Ниш: Филозофски факултет у Нишу, 299–307.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си