Пређи на главни садржај

Јеванђеље по жедној као антијевађеље. IV. Отворено друштво - дистопијско друштво?

            Већ смо говорили о структури дистопијског друштва у свету приче Јеванђеље по жедној Мирјане Новаковић. Оно што смо уочили је да постоји извесна основа структуре дистопијског друштва која има своје корене у теорији либерарног филозофа Карла Попера и његовом делу Отворено друштво. Ипак, делује да читава структура одступа од исте. Анализирајмо још пар примера да поткрепимо тезу.

У Јеванђељу по жедној Нови завет је описан као „Опасна књига која је у прошлости изазвала велике ратове... покоље... узрок породичном насиљу...“ (стр. 111). Један од ЗЉУП-ова објашњава да је проблем новоосноване религије жедних у томе што након почетног религијског заноса: „зна се шта следи, почећете да убијате оне који Је не буду обожавали, па ће се појавити други који ће измислити неког свог за обожавање, па трећи, па ћете се сви међусобно клати“ (стр. 130). Из тих разлога Отворено друштво је забранило све религије, сав мистицизам и све што није подложно емпиријској провери.

Истина, Поперово отворено друштво као основу има веру у разум, разбор, то чини срж хуманитета његове филозофије. Међутим, либерална позиција из које Попер наступа не дозвољава никакву верску искључивост:

"Отворено друштво и његови непријатељи I". 

„Ne želim biti pogrešno shvaćen. Ne osjećam neprijateljstvo prema religioznom misticizmu (samo prema militantnom antiracionalističkom intelektualizmu) i moram biti prvi u borbi protiv bilo kojeg pokušaja njegovog gušenja.“.[1]

Даље Попер говори да вера у разум има право колико и верски мистицизам да учествује у побољшању људских живота, и чак наглашава да хришћанство има велику улогу у стварању братског осећања међу људима. Поперова филозофија никако није антитеистичка, па чак ни атеистичка. Његова критика је упућена како Платону и Хегелу, тако и Марксу.

Забрана религијског деловања из Јевађеља по жедној коси се са начелима из Отвореног друштва. Могло би се чак рећи да Поперова конструкција из горњег цитата, „милитантни антирационалистички интелектуализам“, у већој мери обележава представнике Отвореног друштва него припаднице религије жедних.

За утемељење нашег става да основа Отвореног друштва почива на Поперовој филозофији, али да у суштини од ње одступа, важан нам је још један елемент – индивидуализам.

Владислава Гордић Петковић о улози ЗЉУП-ова у Отвореном друштву каже да је њихова улога да контролишу ред и мир „углавном тако што прате усамљенике. Усамљеност није само знак различитости, већ и клица побуне у тоталитарном друштву: неинтегрисани указују на опасност дезинтеграције друштва“.[2]

Други део овог цитата, о усамљености, вероватно је са социолошког становишта тачан, али не одговара идеји књижевног дела о којем је реч. Први део цитата, о ЗЉУП-овима који прате усамљенике, има још мању потпору у причи.

Када Катарина и Владислава примете да их прате ЗЉУП-ови, Владислава објашњава: „Не брини, када се раздвојимо, престаће да нас прате. Зато што појединац није опасан. Опасан је пар, тројка, четворка и тако даље“ (стр. 90). Након што су се раздвојиле, више их нико није пратио. Дакле, ЗЉУП-ови не прате усамљенике, и усамљеници нису опасни за Отворено друштво. У чему је у ствари ту реч? О томе више у следећем тексту. 

Остале текстове из овог темате ожете прочитати овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље IЈеванђеље по жедној као антијеванђеље IIЈеванђеље по жедној као антијеванђеље III. Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V



[1] К. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Hegel, Marx i posljedice, Sarajevo: Open Soiety Institute, 308.

[2] В. Гордић Петковић, Језик, инвенција, утопија и политика: алтернативни светови у прози Мирјане Новаковић у: Љ. Милосављевић (уред.), Језик, књижевност, политика: Зборник радова, Ниш: Филозофски факултет у Нишу, 299–307.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Banatski popovi

            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansam...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...