Пређи на главни садржај

Besan 3. Kulturološki užasi.

                 Uz sve nepresušne izvore mašte i mitologije, čovek je ipak biće sposobno da proizvede najstrašnije zaplete i najsurovije priče. Ne postoji monstrum mraka, ludi naučnik, ili vanzemaljsko stvorenje sposobno za toliku okrutnost. Iz različitih razloga ljudska bića su neke od svojih najsurovijih postupaka ugradili u kulturološku matricu oko sebe, dajući im legitimitet i opravdanje. Progresivna strana ljudskog duha nadilazi takve kulturološke elemente, čineći od njih zastarele i regresivne forme oblika ponašanja. Ali, gotovo nikada ne uspevajući da ih u potpunosti ukloni. Duboko ukorenjeni u matricu, takvi oblici ostaju da žive na njenom dnu – dakle u temeljima. Susreti ljudi čija je svest formirana u progresinom duhu i regresivnih kulturoloških formi kao rezultat obično imaju horor. 

                Barem dve priče iz zbirke „Besan 3“ govore o tome. „Strigoj“ Snežane Kanački i „Dan Svinje“ Milana Kovačevića. Ono što dodatno povezuje obe priče jeste užas koji može proisteći iz krutih normi strogo patrijarhalnih kulturoloških obrazaca.

            Iako naslov priče Snežane Kanački, pa čak i tematska veza sa Rumunijom, ukazuju na vampirizam, u pitanju je nešto mnogo strašnije. Mnogo realnije. U najkraćim crtama, priča govori o položaju i psihičkom stanju žene u dva vremenski i kulturološki različita okvira. U starijem sloju priče prisustvujemo snažnom i direktnom udarcu patrijarhalnog društvenog obrazca na ženu. Slično možemo videti u drugom vremenskom sloju priče. Samo što udarac patrijarhalnog obrazca nije direktan, nego potiče iz prošlosti, još iz prethodnog sloja priče. Zbog toga taj udarac nije niti manje snažan, niti manje bolan. Izuzetno emotivno, surovo. Dva prikazana nam lika, Milena i njena prabaka Angelina, bivaju pred našim očima psihički, emotivno i fizički urušeni i uništeni. 

            Umetnički najuspešniji deo priče je možda onaj o prabaki Angelini. Tačnije završni deo pripovesti o njoj. Smešten na obali ledenog rukavca sa smrtonosnom vodom, protagonistom koji je emotivno i psihički uništena mlada devojka, i kletvom koja ispunjava taj sablasni prostor, ovi delovi odišu najjezivijim i najmorbidnijim štimungom Sturm und Drang-a.

Besan 3

                Ako je u prethodnoj priči obrađen destruktivni odnos patrijarhalnog obrazca prema ženi, u priči „Dan svinje“ Milana Kovačevića nam je pokazano da taj obrazac ima isti odnos i prema muškarcima. U osnovi, ovo je priča o inicijaciji. Od najranijih kultura do danas, obred inicijacije, u nekom od svojih oblika, nije prestao da postoji. Ti obredi, u zavisnosti od vremena i kulture, variraju od brutalnih, do semantičkio zamagljenih, neprepoznatljivih. Patrijarhalnom okviru neophodan je dokaz da je pojedinac sposoban da funkcioniše unutuar okvira i da ga održava. Slično kao i u prethodnoj priči, obredi iz prošlosti postaju zastareli napretkom civilizacije, te se pojavljuju nove forme ponašanja. Protagonista priče, dečak po imenu Dimitrije teži da zadovolji, za njega ekstremne, zahteve predstavnika patrijarhalnog sistema, svog oca Radeta i kuma Stojana. Taj sudar, oličen u obredu inicijacije, osnovna je tema priče. 

            Ideja je interesantna, nesvakidašnja i zanimljivo realizovana. Pre samog početka razvoja događaja autor na prvih nekoliko stranica, gotovo u dramaturškom maniru, postavlja pozornicu. I to ne samo fizičku pozornicu na kojoj se radnja odvija, nego i idejnu. Sama pozornica nas uvodi u okrutni svet priče i tera na dalje čitanje. Kada radnja počne da se razvija, događaji se dešavaju u poznatom nam okruženju, i tragična propast likova, iako očekivana, dolazi sa notom užasa i straha.

            Autori obe priče čine duboke rezove, kako u kulturološkom okruženju svojih likova, tako i u njihovoj psihi. Ono što dolazi iz tih rezova jeste esencija čistog horora.

Još tekstova o pričama iz zbirke "Besan 3" možete pročitati ovde: Besan 3. Užasi telesnosti.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Banatski popovi

            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansam...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...