Пређи на главни садржај

Banatski popovi


            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansambl Opere uspeva da iznese, na sebi svojstvenom, visokom umetničkom nivou.
            Mesto radnje u svakom delu igra veoma važnu ulogu. Scenografija ove komične opere uspeva da prenese atmosferu orginala. Scena oslikana gotovo u stilu kovačičke naive, prikazuje kibic-fenstere, ajnfort kapije, paorsku peć, drum kroz suncokrete, veliki sokak sa crkvom... Dominiraju jarke boje, sve odiše vedrinom vojvođanskog leta, sa mnoštvom dražesnih ptica i puno  prelepog cveća – muškatli i pištika, pretpostavljamo. Scensko rešenje za prikaz dugačkog putovanja do Temišvara tokom panonske jeseni i oluje, sa maketom konja, predstavlja pravi primer kreativne snalažljivosti i umeća. U skladu sa scenom su i kostimi učesnika. Pored dominantne plave i crvene boje, lako je uočiti svedeni i simbolični prikaz filigranske obrade čipke i drugih materijala u tradicionalnoj vojvođanskoj nošnji. Čitav vizuelni aspekt opere je vedar i osunčan, u potpunosti odgovarajući duhovitom i nasmejanom narativu.
            Autorska i režijska realizacija komada svojevrsni su primeri kvalitetne adaptacije. U jezičkom smislu, tekst libreta je do detalja izbrušen i prilagođen za pevačko izvođenje. Sremčeva leksika i stil, rečnik vojvođanskog sela, nisu uklonjeni, nego veštim bravurama premodelovani u tekstove za pevanje. Sama glasovna podela u kojoj je pop Ćira tenor, a pop Spira bas, Persa alt, a Sida sopran, Melanija sopran, a Jula mecosopran, dočaravaju to neobično suparništvo, ali i neraskidivu povezanost dveju popovskih porodica. Izvođenja solista karakteriše jedna specifična nota britkosti, živahnosti i poleta, koja daje pravu boju duhovitoj i veseloj radnji na sceni. Lucidan je i potez višestrukog deljenja Hora. Pored naratorske uloge najavljivanja radnje (ekvivalentno Sremčevim barokno/klasicističkim „naslovima“ poglavlja), Hor zauzima ulogu seoskih stanovnika koji prisustvuju događajima, komentarišu ih i aktivno učestvuju u njima. Podela Hora na crvene i plave, Spirine i Ćirine, vrlo slikovito dočarava situaciju u selu u kojem postoje dva popa, dve popadije, dve najpoželjnije udavače, dva tabora seljaka...
            U svakom pogledu opera „Pop Ćira i pop Spira“ jeste još jedno umetničko delo sačinjeno na konstrukciji poznate nam priče, ali način na koji je zamišljena i realizovana ne odstupa od kvaliteta orginala. Pruža predivno iskustvo, i u svakom slučaju zadržava možda i najznačajniju osobinu  Sremčevog romana i njegovih ekranizacija – želju da joj se vraćamo iznova i iznova, opet i opet... Prva prilika za to nam se ukazuje već 10. 03. 2020. na sceni „Jovan Đorđević“ Srpskog narodnog pozorišta, sa početkom u 19h.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...