Пређи на главни садржај

Banatski popovi


            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansambl Opere uspeva da iznese, na sebi svojstvenom, visokom umetničkom nivou.
            Mesto radnje u svakom delu igra veoma važnu ulogu. Scenografija ove komične opere uspeva da prenese atmosferu orginala. Scena oslikana gotovo u stilu kovačičke naive, prikazuje kibic-fenstere, ajnfort kapije, paorsku peć, drum kroz suncokrete, veliki sokak sa crkvom... Dominiraju jarke boje, sve odiše vedrinom vojvođanskog leta, sa mnoštvom dražesnih ptica i puno  prelepog cveća – muškatli i pištika, pretpostavljamo. Scensko rešenje za prikaz dugačkog putovanja do Temišvara tokom panonske jeseni i oluje, sa maketom konja, predstavlja pravi primer kreativne snalažljivosti i umeća. U skladu sa scenom su i kostimi učesnika. Pored dominantne plave i crvene boje, lako je uočiti svedeni i simbolični prikaz filigranske obrade čipke i drugih materijala u tradicionalnoj vojvođanskoj nošnji. Čitav vizuelni aspekt opere je vedar i osunčan, u potpunosti odgovarajući duhovitom i nasmejanom narativu.
            Autorska i režijska realizacija komada svojevrsni su primeri kvalitetne adaptacije. U jezičkom smislu, tekst libreta je do detalja izbrušen i prilagođen za pevačko izvođenje. Sremčeva leksika i stil, rečnik vojvođanskog sela, nisu uklonjeni, nego veštim bravurama premodelovani u tekstove za pevanje. Sama glasovna podela u kojoj je pop Ćira tenor, a pop Spira bas, Persa alt, a Sida sopran, Melanija sopran, a Jula mecosopran, dočaravaju to neobično suparništvo, ali i neraskidivu povezanost dveju popovskih porodica. Izvođenja solista karakteriše jedna specifična nota britkosti, živahnosti i poleta, koja daje pravu boju duhovitoj i veseloj radnji na sceni. Lucidan je i potez višestrukog deljenja Hora. Pored naratorske uloge najavljivanja radnje (ekvivalentno Sremčevim barokno/klasicističkim „naslovima“ poglavlja), Hor zauzima ulogu seoskih stanovnika koji prisustvuju događajima, komentarišu ih i aktivno učestvuju u njima. Podela Hora na crvene i plave, Spirine i Ćirine, vrlo slikovito dočarava situaciju u selu u kojem postoje dva popa, dve popadije, dve najpoželjnije udavače, dva tabora seljaka...
            U svakom pogledu opera „Pop Ćira i pop Spira“ jeste još jedno umetničko delo sačinjeno na konstrukciji poznate nam priče, ali način na koji je zamišljena i realizovana ne odstupa od kvaliteta orginala. Pruža predivno iskustvo, i u svakom slučaju zadržava možda i najznačajniju osobinu  Sremčevog romana i njegovih ekranizacija – želju da joj se vraćamo iznova i iznova, opet i opet... Prva prilika za to nam se ukazuje već 10. 03. 2020. na sceni „Jovan Đorđević“ Srpskog narodnog pozorišta, sa početkom u 19h.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih