Predstava
„Duh koji hoda (Prometejev put)“, po tekstu Dejana Dukovskog, a u režiji
Aleksandra Popovskog, se od premijere 2015. veoma uspešno igra u Srpskom
narodnom pozorištu. Vrlo je verovatno da privlačnost ovog komada leži u
pitanjima koja otvara, savremenim i brutalnim pitanjima ovog vremena, koja se tiču
svih nas. Iako savremene tematike, čitava struktura ovog dramskog dela izvire
iz dugačke tradicije oslikavanja pobune. „Duh koji hoda“ polazi iz mračnih
dubina grčkog mita, kreće se kroz elizabetansku dramu, utapa se u brutalnost Sturm
und Drang-a, stapa se sa antiherojima romantičarske epohe, i sve do novovekovne
filozofije i teatra apsurda, crpeći iz tradicije pobune, uspostavlja se kao
orginalna i samosvojstvena predstava.
Tegoba
sve je osim vlast nad bozima, / jer osim Diva niko nije slobodan.
Eshil, „Okovani Prometej“
I stvarno, u predstavi Popovskog, nema ni jednog
lika koji bi se mogao nazvati slobodnim. Protagonista Mara (Nenad Pećinar)
uhvaćen je u bespoštedne kandže sistema – od banke i izvršitelja, preko čitave
lestvice likova koji funcionišu za/uz/oko sistema. Možda je ispravnije i reći
da Mara nije uhvaćen u te kandže, jer u tim kandžama se i Mara i svi pojedinci
(kako u predstavi, tako i van nje) oduvek i nalaze. Mara je samo onaj koji tih
kandži postaje svestan. Marina porodica, svako na svoj način, ali i kao
zajednica, ograničeni su delovanjem istog tog sistema, ograničeni delovanjem verskih
institucija, zavisni od Mare. Čak i Vuk (Radoje Čupić), lik kojim je predstavljen i
personifikovan najviši stepen u hijerarhiji sistema, nema potpunu slobodu – bez
stada ne postoji, pojedinac kao što je Mara, ugrožava ga. Tako posmatrajući,
taj Div, jedini koji je slobodan, jeste sam sistem, apstraktna struktura
društvenog delanja, mreža odnosa u kojoj se svi nalaze. Da bi iko bio slobodan,
taj sistem mora biti srušen.
O, biti ili ne biti – pitanje je sad!
V.
Šekspir, „Hamlet“
Ja se nisam slagao sa tako slabim raspletom kao
što je mirenje zaštitnika čovečanstva sa njegovim tlačiteljem.
P. B.
Šeli, predgovor, „Oslobođeni Prometej“
Ako je nepravda uočena, da li/kako treba delati.
To je pitanje danskog kraljevića. Eshilov Prometej se miri sa Zevsom. Šeli to ne
dopušta. Ni Mara. Vrtoglavi put nasilja kojim polazi, odgovor je pojedinca na represiju
društva. Marin put jeste put mitskog Titana. Pobuna je jedini način kojim se može,
ne samo suprotstaviti sistemu, nego uspostaviti pravedniji društveni poredak. Pobuna
oslobađa biće i pomaže mu da se nadmaši, kaže Kami, i to vidimo i kod Mare.
Teatrolog, šekspirolog, nadilazi svoje biće činom svoje pobune i to vidimo u
njegovoj transformaciji. Od nekoga ko proučava hamletovsko pitanje o delanju,
Mara postaje Hamlet koji dela. On, sa krunom na glavi i mačem u ruci odgovara
na pitanje biti ili ne biti. Ali Mara i njegova pobuna u ovom komadu
imaju svoju evoluciju.
Ono najbolje i najviše što može da se stekne,
čovečanstvo mora da izbori prestupom, koji mora biti kažnjen.
F. Niče,
„Rođenje tragedije iz duha muzike“.
Možemo da stvorimo uslove za produženje života,
zašto ne bismo mogli da ga skratimo?
F.
Šiler, „Razbojnici“.
Izvor: Srpsko narodno pozorište |
Postoji na početku komada velika kočnica u
Marinom biću. Moralna kočnica. Pitanje, da li mogu da se suprotstavim, a da
svojim suprotstavljanjem ne prekršim sopstvene moralne nazore, jeste ta
kočnica. Odgovor do kojeg Mara stiže je: ne! Kao Franc iz Šilerovih
„Razbojnika“ i Mara bi mogao da kaže: Svi imaju jednako pravo na najmanje i
najveće stvari. Pravo se uništava pravom, nagon nagonom, a sila silom. On
uviđa da elastičnost sistema dopušta sve vidove pobune, upija ih i apsorbuje,
čineći ih svojim sastavnim delom. Ono što sistem ne dopušta je čin čiste
pobune, ekstremnog udara, nasilja. Sistem ne može da podnese jedino udarac koji
je sačinjen od onoga od čega je i on sam. Nasilje, u različitim oblicima, jeste
suspstancijalni element sistema. Da bi sistem bio uništen, on mora biti uništen
u krvi. Sistem je taj koji je zadao prvi udarac. Mari je kuća oduzeta od strane
banke, izvršitelja. Marin krvavi pohod i nije počeo samo zbog njega.
Prometejska pobuna je pobuna zarad drugih. Šelijev Prometej kaže: Neću da od
bola ništa živo ječi. Kamijev Pobunjeni
čovek, ne stupa u pobunu samo zbog
nepravde učinjene njemu, nego i zbog toga jer je svedok nepravde. Inicijalna
kapisla je aktivirala romantičarskog antiheroja u Mari, antiheroja koji je
spreman da ponese težinu zločina, zločina kojim će se napredovati ka boljem
svetu. Tu negde se i u „Duhu koji hoda“ dolazi do metafizike pobune.
Jedno
/ vam dobro dade kobna jabuka: / vaš razum ... / Mislite i snosite.
Dž. G. Bajron, Lucifer u: „Kain“
Rob
se bori protiv sudbine koja mu je dodeljena njegovim položajem, metafizički pobunjenik
ustaje protiv sudbine koja mu je dodeljena.
A. Kami, „Pobunjeni
čovek“
Tužan je srećni kraj
„Duha koji hoda“. Marin krvavi pir je, izgleda, doveo do određenih društvenih
promena. Međutim, Mara se ne zaustavlja. I koliko to košta? Odnosi sa Marijom (Jovana Stipić),
svojom ženom i ljubavlju, i Milenom (Danica Grubački), ćerkom, su možda i najstrašnija cena koju
Mara plaća. Žrtvovajući sebe, postajući zločinac zarad pravde, on gubi
mogućnost ostvarivanja sebe kao subjekta. Nije moguće uživati u ljubavi
bližnjih kada si pobuna. Cena prestupa
se plaća, pitanje je ko može da izdrži cenu. Mara može. On svoju pobunu
nastavlja. On kaže: „Nastaviću da ubijam“. Od one inicijalne kapisle, borbe za
stan, Mara je postao metafizički pobunjenik. Sada ubijanje više nema veze sa
njegovom ličnom situacijom. Nema čak ni veze sa situacijom u konkretnom
društvu. Njegovi monolozi, njegova oštrica, upereni su ka bogu, nebesima, samom
pojmu nepravde. Do kraja predstave Mara ne skida sa sebe odoru danskog
kraljevića, niti ispušta njegov mač. Ipak, njegov poklik pri izlasku sa scene,
kada kreće u nastavak svoje pobune: „Konja, dajem kraljevstvo za konja“, navodi
nas na pitanje da to nije možda odora Ričarda III? Ako jeste, time je
problematizovana čitava predstava, lik Mare, ideja borbe i pobune, i pre svega,
postavljeno pitanje o funkcionisanju sistema, moći samog „velikog mehanizma“.
Коментари
Постави коментар