Пређи на главни садржај

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

 

            Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.



            Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Majka širila svoj kult je Kibela. Ognjanović se koristi poznatim činjenicama i tumačenjima vezanim za kult Kibele, ugrađuje ih u tkivo svog romana, gradeći od njih zaplet svoje priče. Koristeći se autorima kao što su Bahofen, Nojman, Elijada... (i otvoreno ih navodeći u romanu) gradi svet dela protkan jezom orfičkih misterija i htonski božanstava.

            Upotreba elemenata kulta Kibele u „Prokletijama“ je jednostavna, jasna i konstruktivna.  Matar Kubileya, jedno od starijih imena i atributa Velike Majke prevodi se kao Majka Planine. Ognjanović upotrebljava činjenicu da je prvobitno ovo božanstvo bilo vezano za planine i ne-civilizovan prostor, pa za mesto na kojem gradi sopstveni „hram“ Kibele bira surove vrleti  Prokletija. Ovaj izbor, prvenstveno način na koji je autor dočarao hronotop planine, pokazao se kao opravdan i efektivan.

            Kibelino sveštenstvo je predstavljalo uzak krug posvećenika, nedostupan širem krugu ljudi, sa obredima i misterijama zatvorenim za veći deo javnosti. Po uzoru na Atisa, Kibelinog pratioca, posvećenici su vršili samokastraciju. U Ognjanovićevom delu su prisutni svi ti elementi mita i kulta, ali su oni „očišćeni“ od obredske i mitološke (nikako mitske) spoljašnosti, i tako ogoljeni svedeni na elementarne funkcije. To znači da u „Prokletijama“ ne samo što Kibelin sveštenik vrši samokastraciju, nego taj obred posvećenja gubi svu svoju semiotičku vrednost. U „Prokletijama“ nema simbolike. Sveštenik JESTE posvećen. Njegovo biće, bit, ono što jeste, kroz ARCHE Velike Majke se transformiše od ljudskog ka sakralnom.

            Ogoljavanjem elemenata kulta i obreda Ognjanović postže barem dva efekta. Prvo, njihova formalna simplifikacija kao rezultat ima pomenuto svođenje na elementarno. To znači da je čitava mitologija svedena na svoje osnove, na ono što nije mitološko, na srž mita. U mitologiji ne postoji objašnjenje Materice unutar Prokletija. U Materici se nalazi objašnjenje mitologije. U hramu Materice se shvata semiotika mita o Daktilima – porođajnih bolova boginje Reje i njenih prstiju zabodenih u Majku Geju iz koje oni izlaze.

            Drugi efekat proizilazi iz činjenice da je mit o Boginji Majci krvav, često surov, pun ludila i halucinacija, i to u svojim osnovama. Prilikom ogoljavanja elemenata, „čišćenja“ od obredske spoljašnosti, ovi aspekti neizostavno ostaju. Kombinujući takve elemente mita sa atmosferom ludnice, ratnog okruženja, nihilističke i antiantropomorfne filozofije Ognjanović je konstruisao književno delo nabijeno stravom i užasom.

            Ipak, ogoljavanje mita do elementarne primordijalne klice koja stoji iza njega nije bilo moguće izvesti u potpunosti. U „Prokletijama“, ono što se nalazi iza mita jeste – mit. Samo jedan drugi mit. Mit o Ktuluu. Ili bar njegova klica. Pišući horor roman Ognjanović je u svoje delo ugradio još jedan mit čija osnova sadrži stravu i užas. Koristeći se pojmovima kao što je Magnum Innominandum, stilskim i idejnim rešenjem za opis Materice, njenim objašnjenjem u smislu „organske mašine“, autor svesno povezuje svoj roman sa opusom H. F. Lavkrafta. Tačnije, sa Mitom o Ktuluu. Lucidno spajajući činjenice o metorskom kamenju, monolitima, koji su bili obožavani kao Velika Majka, Kibila, u Frigiji i Rimu, sa nepoznatim poreklom Materice unutar Prokletija, otvara svoje delo ka kosmosu, kosmičkoj stravi i kosmičkom mitu. Dakle, „Prokletije“ se kreću od ogromnog prostranstva antičkog mita, u centripetalnoj spirali se ogoljavaju do jedne jedine tačke u Prokletijama, Materici, iz koje se u centrifugalnoj spirali šire do kosmičkog mita.

            Boginja Majka je prastaro, lunarno, Žensko božanstvo. Ipak, znamo da su njeni sveštenici, makar i kastrirani, bili isključivo muškog pola. Ako prihvatimo liniju teorije autora navođenih u ovom romanu, „doba Majke“ se završava dorskom najezdom u staroj Grčkoj, koju na simboličkom nivou predstavlja Zevsova pobeda nad starom generacijom bogova. Matrijarhat je uništen, Boginja je zamenjena Bogom. Dakle, sve što znamo o Velikoj Boginji, njeno štovanje u Grčkoj, Rimu, sve nama dostupno o njoj, pa i sve interpretacije i tumačenja potiču iz vremena nakon pada Boginje. Iz doba Patrijarhata. Možda upravo time može da se objasni fenomen prisutan i u „Prokletijama“.

 Velika Majka, Boginja, za svoje izabranike koji će se ponovo roditi bira isključivo – muškarce. Binarne opozicije muško-žensko i polno-bespolno nisu dosledno sprovedene, nego deluju izmešano, i to na način da dominantna binarna opozicija romana glasi: muško-bespolno. I to u poretku gde je bespolno-nad-muškim. Žensko, kao opozicija, ne postoji. Objašnjenje se možda može potražiti i u literarnom domenu. Slično kao i kod H. F. Lavkrafta, kod Ognjanovića ženski likovi gotovo da ne postoje. Oni koji su prikazani nemaju, ili gotovo da nemaju, nikakvu narativnu funkciju.

Sam zaplet romana je zanimljivo osmišljen, i koncizno sproveden u delo. Iako ispunjen digresijama, dokumentima i pseudo-dokumentima, njihova funkcija u romanu je indikativna, lepo oslikavaju svet dela, ne utiču negativno na tempo razvoja radnje. Protagonista romana, Jovan, je slojevito prikazan lik, psihološki jasno ocrtan, te je svaka njegova radnja primerena upravo takvom liku, motivisana spolja kako i iznutra. Ostali likovi, srazmerno funkciji u narativu, bivaju oslikani sa manjom slojevitošću, ali ono što je prikazano jeste i ono što je „važno“ kod tih likova. Ipak može se govoriti i o jednoj, mogućoj, nedoslednosti u oslikavanju likova.

Za grupu ratnika koja kreće put Prokletija može se reći da poseduje jedan romantičarski, čak sturm und drang-ovski oreol. Svaki od njih je spreman da, a i jeste u prošlosti, svesno učini zločin, i da ponese mračni i krvavi teret na sopstvenoj duši zarad ideala, prijateljstva ili drugih uverenja koja smatra ispravnim. Sa druge strane, istu tu grupu ratnika je jedan od likova opisao kao „nestašne dečake“.  I to jeste još jedan dojam koji oni ostavljaju. Možda čak i snažniji nego prethodni. Svi likovi su dopadljivi, i u krajnjoj instanci „nevina duha“ bez obzira na krvavi teret koji nose. Postavlja se pitanje da li je taj „dečački duh“, zarad dopadljivosti, išao na uštrb duha „agonije romantizma“, i kakve to posledice ostavlja po inače mračanu koncepciju dela i realistički prikaz „užasa rata“.

Sagledavajući rečeno zaključak je da je potencijal mita o Boginji Majci u romanu iskorišten znalački, svrsishodno zamišljenom, i najvažnije od svega, kreativno. „Prokletije“ ne prepričavaju priču o Velikoj Boginji, „Prokletije“ stvaraju sopstveni mit o njoj. Uključivanje mita o Ktuluu u taj mit je učinjeno suptilno, glatko, sa ostvarivanjem efekata kosmičkog užasa. Radnja romana je dinamična, brutalna, zanimljiva. Uzimajući sve u obzir „Prokletije“ Dejana Ognjanovića predstavljaju veoma interesantan roman, dobro osmišljen  i sproveden u delo.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Banatski popovi

            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansam...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...