Пређи на главни садржај

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

 

            Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.



            Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Majka širila svoj kult je Kibela. Ognjanović se koristi poznatim činjenicama i tumačenjima vezanim za kult Kibele, ugrađuje ih u tkivo svog romana, gradeći od njih zaplet svoje priče. Koristeći se autorima kao što su Bahofen, Nojman, Elijada... (i otvoreno ih navodeći u romanu) gradi svet dela protkan jezom orfičkih misterija i htonski božanstava.

            Upotreba elemenata kulta Kibele u „Prokletijama“ je jednostavna, jasna i konstruktivna.  Matar Kubileya, jedno od starijih imena i atributa Velike Majke prevodi se kao Majka Planine. Ognjanović upotrebljava činjenicu da je prvobitno ovo božanstvo bilo vezano za planine i ne-civilizovan prostor, pa za mesto na kojem gradi sopstveni „hram“ Kibele bira surove vrleti  Prokletija. Ovaj izbor, prvenstveno način na koji je autor dočarao hronotop planine, pokazao se kao opravdan i efektivan.

            Kibelino sveštenstvo je predstavljalo uzak krug posvećenika, nedostupan širem krugu ljudi, sa obredima i misterijama zatvorenim za veći deo javnosti. Po uzoru na Atisa, Kibelinog pratioca, posvećenici su vršili samokastraciju. U Ognjanovićevom delu su prisutni svi ti elementi mita i kulta, ali su oni „očišćeni“ od obredske i mitološke (nikako mitske) spoljašnosti, i tako ogoljeni svedeni na elementarne funkcije. To znači da u „Prokletijama“ ne samo što Kibelin sveštenik vrši samokastraciju, nego taj obred posvećenja gubi svu svoju semiotičku vrednost. U „Prokletijama“ nema simbolike. Sveštenik JESTE posvećen. Njegovo biće, bit, ono što jeste, kroz ARCHE Velike Majke se transformiše od ljudskog ka sakralnom.

            Ogoljavanjem elemenata kulta i obreda Ognjanović postže barem dva efekta. Prvo, njihova formalna simplifikacija kao rezultat ima pomenuto svođenje na elementarno. To znači da je čitava mitologija svedena na svoje osnove, na ono što nije mitološko, na srž mita. U mitologiji ne postoji objašnjenje Materice unutar Prokletija. U Materici se nalazi objašnjenje mitologije. U hramu Materice se shvata semiotika mita o Daktilima – porođajnih bolova boginje Reje i njenih prstiju zabodenih u Majku Geju iz koje oni izlaze.

            Drugi efekat proizilazi iz činjenice da je mit o Boginji Majci krvav, često surov, pun ludila i halucinacija, i to u svojim osnovama. Prilikom ogoljavanja elemenata, „čišćenja“ od obredske spoljašnosti, ovi aspekti neizostavno ostaju. Kombinujući takve elemente mita sa atmosferom ludnice, ratnog okruženja, nihilističke i antiantropomorfne filozofije Ognjanović je konstruisao književno delo nabijeno stravom i užasom.

            Ipak, ogoljavanje mita do elementarne primordijalne klice koja stoji iza njega nije bilo moguće izvesti u potpunosti. U „Prokletijama“, ono što se nalazi iza mita jeste – mit. Samo jedan drugi mit. Mit o Ktuluu. Ili bar njegova klica. Pišući horor roman Ognjanović je u svoje delo ugradio još jedan mit čija osnova sadrži stravu i užas. Koristeći se pojmovima kao što je Magnum Innominandum, stilskim i idejnim rešenjem za opis Materice, njenim objašnjenjem u smislu „organske mašine“, autor svesno povezuje svoj roman sa opusom H. F. Lavkrafta. Tačnije, sa Mitom o Ktuluu. Lucidno spajajući činjenice o metorskom kamenju, monolitima, koji su bili obožavani kao Velika Majka, Kibila, u Frigiji i Rimu, sa nepoznatim poreklom Materice unutar Prokletija, otvara svoje delo ka kosmosu, kosmičkoj stravi i kosmičkom mitu. Dakle, „Prokletije“ se kreću od ogromnog prostranstva antičkog mita, u centripetalnoj spirali se ogoljavaju do jedne jedine tačke u Prokletijama, Materici, iz koje se u centrifugalnoj spirali šire do kosmičkog mita.

            Boginja Majka je prastaro, lunarno, Žensko božanstvo. Ipak, znamo da su njeni sveštenici, makar i kastrirani, bili isključivo muškog pola. Ako prihvatimo liniju teorije autora navođenih u ovom romanu, „doba Majke“ se završava dorskom najezdom u staroj Grčkoj, koju na simboličkom nivou predstavlja Zevsova pobeda nad starom generacijom bogova. Matrijarhat je uništen, Boginja je zamenjena Bogom. Dakle, sve što znamo o Velikoj Boginji, njeno štovanje u Grčkoj, Rimu, sve nama dostupno o njoj, pa i sve interpretacije i tumačenja potiču iz vremena nakon pada Boginje. Iz doba Patrijarhata. Možda upravo time može da se objasni fenomen prisutan i u „Prokletijama“.

 Velika Majka, Boginja, za svoje izabranike koji će se ponovo roditi bira isključivo – muškarce. Binarne opozicije muško-žensko i polno-bespolno nisu dosledno sprovedene, nego deluju izmešano, i to na način da dominantna binarna opozicija romana glasi: muško-bespolno. I to u poretku gde je bespolno-nad-muškim. Žensko, kao opozicija, ne postoji. Objašnjenje se možda može potražiti i u literarnom domenu. Slično kao i kod H. F. Lavkrafta, kod Ognjanovića ženski likovi gotovo da ne postoje. Oni koji su prikazani nemaju, ili gotovo da nemaju, nikakvu narativnu funkciju.

Sam zaplet romana je zanimljivo osmišljen, i koncizno sproveden u delo. Iako ispunjen digresijama, dokumentima i pseudo-dokumentima, njihova funkcija u romanu je indikativna, lepo oslikavaju svet dela, ne utiču negativno na tempo razvoja radnje. Protagonista romana, Jovan, je slojevito prikazan lik, psihološki jasno ocrtan, te je svaka njegova radnja primerena upravo takvom liku, motivisana spolja kako i iznutra. Ostali likovi, srazmerno funkciji u narativu, bivaju oslikani sa manjom slojevitošću, ali ono što je prikazano jeste i ono što je „važno“ kod tih likova. Ipak može se govoriti i o jednoj, mogućoj, nedoslednosti u oslikavanju likova.

Za grupu ratnika koja kreće put Prokletija može se reći da poseduje jedan romantičarski, čak sturm und drang-ovski oreol. Svaki od njih je spreman da, a i jeste u prošlosti, svesno učini zločin, i da ponese mračni i krvavi teret na sopstvenoj duši zarad ideala, prijateljstva ili drugih uverenja koja smatra ispravnim. Sa druge strane, istu tu grupu ratnika je jedan od likova opisao kao „nestašne dečake“.  I to jeste još jedan dojam koji oni ostavljaju. Možda čak i snažniji nego prethodni. Svi likovi su dopadljivi, i u krajnjoj instanci „nevina duha“ bez obzira na krvavi teret koji nose. Postavlja se pitanje da li je taj „dečački duh“, zarad dopadljivosti, išao na uštrb duha „agonije romantizma“, i kakve to posledice ostavlja po inače mračanu koncepciju dela i realistički prikaz „užasa rata“.

Sagledavajući rečeno zaključak je da je potencijal mita o Boginji Majci u romanu iskorišten znalački, svrsishodno zamišljenom, i najvažnije od svega, kreativno. „Prokletije“ ne prepričavaju priču o Velikoj Boginji, „Prokletije“ stvaraju sopstveni mit o njoj. Uključivanje mita o Ktuluu u taj mit je učinjeno suptilno, glatko, sa ostvarivanjem efekata kosmičkog užasa. Radnja romana je dinamična, brutalna, zanimljiva. Uzimajući sve u obzir „Prokletije“ Dejana Ognjanovića predstavljaju veoma interesantan roman, dobro osmišljen  i sproveden u delo.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си