Пређи на главни садржај

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи. Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч?

Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“.[1]

Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за систем. Видимо да је и у претходно анализираним сегментима исти случај. Хиперболисањем Поперове тежње ка вери у разум добили смо антитеистичко хипер-позитивистичко друштво; Поперова идеја о запостављању циља, и стављање нагласка на пут ка истом, хиперболизацијом постаје опседнутост путем. Пут се рефлектује у циљ. Ништа од тога не одговара отвореном друштву; Отворено друштво није отворено друштво.

Карл Попер. Отворено друштво и његови непријатељи.

            Ипак, постоји један сегмент из Поперовог Отвореног друштва на којем је, у ствари, и заснована читава концепција дистопије из Јеванђеља. Затворено, колективистичко, друштво Попер пореди са организмом. Преласком са затвореног на отворено, друштво губи органску кохерентност. Као последица губитка органског карактера (хипотетички) је могућ настанак друштва које Попер означава као апстрактно друштво.[2]

Када се индивидуе еманципују, отргну од племенског начина размишљања, постоји опасност да сваки појединац сопствени индивидуализам затвори у себе. Попер каже да се апстрактно друштвено стање може описати претеривањем (а битно је да је сваки од примера којим претеривање описује уско везан за напредак технологије – у складу са технологијом сопственог времена, наравно): људи који се сами возе у колима затамљених прозора, међусобна комуникација искључиво путем телеграма, вештачка оплодња као систем размножавања без контакта са другом особом. Као што смо у претходним анализама показали, Отворено друштво приче и јесте изграђено на хиперболизацији Поперовог отвореног друштва. Временски јаз између Попера и Новаковићеве је створио разлику у примерима узнапредовале технике, али основна идеја, отуђење, је иста.

Дакле, дистопијско друштво из Јеванђеља по жедној није отворено, него апстрактно. А апстрактно друштво је врло погодно за успон тоталитаризма. Још Кант је уочио да одступањем од сваке метафизике и оностраности скептицизам улази у процес разарања и сумње у сопствене законе, па је повиновање туђим законима једини даљи пут.[3] И такво стање управо имамо описано у Јеванђељу: хиперболисана вера у разум и одстрањивање сваке трансцеденције доводи до успона науке и технологије, а та два чиниоца синергијским деловањем проузрокују хиперболисану индивиуализацију и отуђење, апстрактно друштво.

            У том апстрактном друштву, заснованом на хиперболизацији начела разума појављује се религија – директни непријатељ. Каква је то религија, религија жедних, у следећем тексту.

Остале текстове из овог темата можете прочитати овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље I.  Јеванђеље по жедној као антијеванђеље II. Јеванђеље по жедној као антијеванђеље III. Јеванђеље по жедној као антијеванђеље IV.



[1] K. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Čar Platona, Sarajevo: Open Society Institute, 143.

[2] K. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Čar Platona, Sarajevo: Open Society Institute. 229.

[3] I. Kant, Kritika čistog uma, Beograd: Kultura, 556.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Banatski popovi

            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansam...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...