Пређи на главни садржај

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи. Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч?

Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“.[1]

Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за систем. Видимо да је и у претходно анализираним сегментима исти случај. Хиперболисањем Поперове тежње ка вери у разум добили смо антитеистичко хипер-позитивистичко друштво; Поперова идеја о запостављању циља, и стављање нагласка на пут ка истом, хиперболизацијом постаје опседнутост путем. Пут се рефлектује у циљ. Ништа од тога не одговара отвореном друштву; Отворено друштво није отворено друштво.

Карл Попер. Отворено друштво и његови непријатељи.

            Ипак, постоји један сегмент из Поперовог Отвореног друштва на којем је, у ствари, и заснована читава концепција дистопије из Јеванђеља. Затворено, колективистичко, друштво Попер пореди са организмом. Преласком са затвореног на отворено, друштво губи органску кохерентност. Као последица губитка органског карактера (хипотетички) је могућ настанак друштва које Попер означава као апстрактно друштво.[2]

Када се индивидуе еманципују, отргну од племенског начина размишљања, постоји опасност да сваки појединац сопствени индивидуализам затвори у себе. Попер каже да се апстрактно друштвено стање може описати претеривањем (а битно је да је сваки од примера којим претеривање описује уско везан за напредак технологије – у складу са технологијом сопственог времена, наравно): људи који се сами возе у колима затамљених прозора, међусобна комуникација искључиво путем телеграма, вештачка оплодња као систем размножавања без контакта са другом особом. Као што смо у претходним анализама показали, Отворено друштво приче и јесте изграђено на хиперболизацији Поперовог отвореног друштва. Временски јаз између Попера и Новаковићеве је створио разлику у примерима узнапредовале технике, али основна идеја, отуђење, је иста.

Дакле, дистопијско друштво из Јеванђеља по жедној није отворено, него апстрактно. А апстрактно друштво је врло погодно за успон тоталитаризма. Још Кант је уочио да одступањем од сваке метафизике и оностраности скептицизам улази у процес разарања и сумње у сопствене законе, па је повиновање туђим законима једини даљи пут.[3] И такво стање управо имамо описано у Јеванђељу: хиперболисана вера у разум и одстрањивање сваке трансцеденције доводи до успона науке и технологије, а та два чиниоца синергијским деловањем проузрокују хиперболисану индивиуализацију и отуђење, апстрактно друштво.

            У том апстрактном друштву, заснованом на хиперболизацији начела разума појављује се религија – директни непријатељ. Каква је то религија, религија жедних, у следећем тексту.

Остале текстове из овог темата можете прочитати овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље I.  Јеванђеље по жедној као антијеванђеље II. Јеванђеље по жедној као антијеванђеље III. Јеванђеље по жедној као антијеванђеље IV.



[1] K. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Čar Platona, Sarajevo: Open Society Institute, 143.

[2] K. R. Popper, Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji: Čar Platona, Sarajevo: Open Society Institute. 229.

[3] I. Kant, Kritika čistog uma, Beograd: Kultura, 556.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih