Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи. Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч?
Видели
смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит
затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено;
насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова
Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je
tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna
revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“.[1]
Та
тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена
до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за систем.
Видимо да је и у претходно анализираним сегментима исти случај. Хиперболисањем
Поперове тежње ка вери у разум добили смо антитеистичко хипер-позитивистичко
друштво; Поперова идеја о запостављању циља, и стављање нагласка на пут ка
истом, хиперболизацијом постаје опседнутост путем. Пут се рефлектује у циљ. Ништа од тога
не одговара отвореном друштву; Отворено друштво није отворено друштво.
Карл Попер. Отворено друштво и његови непријатељи. |
Када
се индивидуе еманципују, отргну од племенског начина размишљања, постоји
опасност да сваки појединац сопствени индивидуализам затвори у себе. Попер каже
да се апстрактно друштвено
стање може описати претеривањем (а битно је да је сваки од примера којим
претеривање описује уско везан за напредак технологије – у складу са
технологијом сопственог времена, наравно): људи који се сами возе у колима
затамљених прозора, међусобна комуникација искључиво путем телеграма, вештачка
оплодња као систем размножавања без контакта са другом особом. Као што смо у
претходним анализама показали, Отворено друштво приче и јесте изграђено на
хиперболизацији Поперовог
отвореног
друштва. Временски јаз између Попера и Новаковићеве је створио разлику у
примерима узнапредовале технике, али основна идеја, отуђење, је иста.
Дакле,
дистопијско
друштво из Јеванђеља по жедној није отворено, него
апстрактно. А апстрактно друштво је врло погодно за успон тоталитаризма. Још Кант је уочио да одступањем од
сваке метафизике и оностраности скептицизам улази у процес разарања и сумње у
сопствене законе, па је повиновање туђим законима једини даљи пут.[3] И такво стање управо имамо
описано у Јеванђељу: хиперболисана вера у разум и одстрањивање сваке
трансцеденције доводи до успона науке и технологије, а та два чиниоца
синергијским деловањем проузрокују хиперболисану индивиуализацију и отуђење,
апстрактно друштво.
У том апстрактном друштву, заснованом на
хиперболизацији начела разума појављује се религија – директни непријатељ.
Каква је то религија, религија жедних, у следећем тексту.
Остале текстове из овог темата можете прочитати
овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље I. Јеванђеље по жедној као антијеванђеље II. Јеванђеље по жедној као антијеванђеље III. Јеванђеље по жедној као антијеванђеље IV.
Коментари
Постави коментар