Пређи на главни садржај

Besan 3. Užasi telesnosti.

 Horor kao žanr u svojoj osnovi teži izazivanju straha. Kao telesna bića ljudska vrsta je razvila strah od fizičkog bola, i svakog povređivanja tela. U zbirci „Besan 3“ grupe autora nalaze se dve priče u kojima do izražaja dolazi taj telesni aspekt horora. To su „Teško meni sa tobom“ dr Marjana Urekara i „Sipa“ Milana Simića. Iako različite u gotovo svim aspektima, od ideje, kostrukcije same priče, žanrovskih odrednica i stila, obe priče su u velikoj meri usmerene ka prikazivanju telesnih patnji. 

Priča „Teško meni sa tobom“ dr Marjana Urekara odiše jednim faktografskim stilom. To je priča o telesnoj kazni. Opisujući jedan slučaj mučenja u engleskom Jorku, autor putem različitih digresija daje čitav katalog naprava i metoda za mučenje ljudskog tela koje su u istoriji bile u upotrebi. Presovanje, gvozdeni tron, Judina ljuljaška, čupač bradavica... Da nabrojimo samo neke od pomenutih. Sakaćenje tela, načini produžavanja agonije i patnje, telesne tečnosti i iznutrice, sve je to našlo svoje mesto u ovoj priči. I to na vrlo efektivan način. Čitajući priču lako možete steći utisak da čitate neki od istorijskih izvora kojim se koristio Fuko za „Nadzirati i kažnjavati“ ili Žan Delimo za „Greh i strah“. Priča na to i računa. 

Efekat straha i užasa ne proizilazi toliko iz samih scena mučenja, nego iz činjenice da su takva mučenja zaista postojala. I bila sprovođena od strane ljudi. Običnih ljudi, ne monstruma i sociopata. Priča postavlja pitanja koja su se postavljala i nakon holokausta u Drugom svetskom ratu. To su etička pitanja odnosa dželata prema žrtvi i samom krvničkom aktu. Sposobnost ljudi da, bez zla u sebi, počine najsurovije zločine (ili da ne reaguju na njih), jeste istinski horor ove priče. 

Sama priča je ispričana veoma koncizno i jasno. Prekidanje osnovnog toka priče ne remeti razvoj radnje, sve digresije ispunjavaju svoju funkciju. Nakon prisustvovanja jednom činu mučenja u osnovnom narativu, dobijamo prizor ili opis nekog drugog mučenja, nakon kojeg se dešava još jedan akt u osnovnom narativu. Takav pristup u vođenju priče je efikasan. Svaka digresija povećava osećaj mučnine i užasa koji se prenosi na primarni tok radnje, i tako do samog kraja. 

Besan 3


Sa druge strane priča „Sipa“ Milana Simića nema pretenzija ka faktografiji. Ona je fikcija. Žanrovski između trilera i horora. Triler koji je nabujao do horora. Sam narativ pripada trileru, detektivskoj prozi. U pitanju je priča o Ani, detektivki koja traga za serijskim ubicom. 

Još uvek aktuelna pomama za trilerom u književnosti je dovela žanr do granica iscrpljenosti. Kreativna rešenja za zaplet su gotovo nemoguća, tako da je sve ostalo u tome KAKO je zaplet prenesen u priču. „Sipa“ nema orginalan zaplet, ali je on veoma dobro ispričan. Priča je glatka, čitljiva, i veoma zanimljiva. Posebno je interesantno način na koji se prepliću horor i triler u ovom delu.

U delovima u kojima pratimo detektvku Anu prisutni su svi elementi trilera, stilski, narativni, ton, leksika, okruženje. Sve je triler. U delovima u kojim pratimo ubicu svi ti elementi prelaze u žanr horora. Žanrovske promene su vrlo lepo raspoređene i veoma pozitivno utiču na dinamiku priče i zanimljivost.

A ubica je veoma upečatljiv. Surov i krvoločan. Mučenje koje sprovodi nad svojim žrtvama je šokantno, teskobno i brutalno. Opisi su jezivi i zastrašujući. Sama filozofija naošenja bola u ovoj priči ima iste korene kao i priča „Teško meni sa tobom“. „Telo je samo odvratna kožna vreća napunjena telom i kostima koji plivaju u krvi. U suštini čovek se ništa ne razlikuje od gulaša. Sve je isto. Isti je smrad. Isti su sastojci“. To je srednjovekovna hrišćanska filozofija odbojnosti prema telesnom. 

Ipak najzanimljivija je završnica priče. Iako završnica, deluje kao otvaranje. Bez velikih iznenađenja saznajemo ko je ubica. Fokus je na njemu, vidimo ga u celosti, u punom sjaju (ako je se tako može izraziti o manijakalnom ubici). Otvaranje priče o liku dostojnom velikih ubica iz slešera. Nezaustavljivom, izopačenom, i morbidno privlačnom.

Još tekstova o pričama iz zbirke "Besan 3" možete pročitati ovde: Besan 3. Kulturološki užasi.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Banatski popovi

            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansam...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...