Пређи на главни садржај

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. I

         Мирјана Новаковић припада корпусу писаца савремене домаће књижевности. Окарактерисана као постмодерна експериментаторка,[1] у причи Јеванђеље по жедној нам нуди поглед у свет једног дистопијског друштва. Већ и самим насловом алудирајући на новозаветне приче о Исусу Христу, Новаковићева нам сугерише да прича за циљ има да пренесе извесну поруку, добру вест. Имајући на уму поменути постмодерни експериментални карактер књижевног дела, сасвим је оправдано запитати се о истинитости наслова: да ли добру вест можемо добити из једног дистопијског друштва? Покушајмо да дамо одговор на то питање. Прословимо на почетку о самој фабули.

Радња приче Јеванђеље по жедној се одиграва у дистопијском друштву, названом Отворено друштво. Прича прати догађаје младе девојке, Катарине.

Катарина у друштву у којем се лична имена скривају, а људи усавршавају своја тела генетским инжењерингом, осећа испразност и бесмисленост егзистенције. Све док не чује гласине о Њој, девојци која је рођена у браку и на којој није извршена ни једна модификација. Таква особа у таквом друштву привлачи око себе следбенике (тачније следбенице) оснивајући неку врсте религије. Следбенице називају себе жеднима. Катаринин циљ је да ожедни. У најужем кругу око Ње налазе се Катарина, Владислава и зеленокоса, што прави аналогију са Христом, Јудом, Павлом и Петром. Катаринин лични циљ је да ожедни, што можемо сматрати проналажењем себе, стварањем жеље да се сазна више о својој унутрашњости. Њихов заједнички циљ је ширење религије жедних, што би у дрштву заснованом на разуму изазвало крах система. Након што је Она извела чудо, ходала по води, а зеленокосу изабрала за свог наследника, Катарина је, као прави Јуда, пријављује ЗЉУП-овима (заштитници људских права). Она бива одведена од стране чувара система, Владислави и зеленокосој обрисано сећање, а на Катарини остаје да шири причу, јеванђеље, о Њој, верујући да јесте добра вест то што се Она појавила.

Збирка "Дунавски апокрифи" Мирјане Новаковић,, у којој се налази прича "Јеванђеље по жедној".


Размотрићемо појединачне елементе приче да би смо добили тачнију слику о Отвореном друштву и религији жедних, те могућности добре вести из дистопије.

Материјализација времена и простора у делу, хронотоп, омогућава нам „ulazak u sferu smislova“,[2] па с тога морамо обратити пажњу на тај аспект у овом делу дистопијске књижевности. Имформације о времену и простору су нам доступне како кроз информанте, тако и преко наратора, кроз сам дискурс нарације.

Први просторни информант имамо већ у наслову збирке у којој се прича налази, Дунавски апокрифи. Град на Дунаву у којем се радња дешава лако можемо да препознамо кроз именовање зграда, аутобуских линија, делова града, нпр. „грађански представник Вождовца“[3].  Ипак, то више није тај град: „Овај град, знаш, некада се звао Београд“ (стр. 104). Ствар са конкретизацијом времена је мало сложенија., али пођимо од почетка.

Наративни исказ у делу је аутодијегетички. То значи да о догађајима сазнајемо од особе која је у њима учествовала. Јасно су уочљиви време нарације (када се прича) и наратвно време (када се радња десила). Смењују се два типа нарације, и то по принципу: симултана-накнадна-симултана. Већи део приче нам је испричан ретроспективно, у накнадној нарацији, док симултана служи као оквир.

Почетни одељак, А, садржи реченицу коју можемо означити и као ахронију, као безвремену: „У почетку сви беху напојени“ (стр. 47).

Одељак Б је дат у симултаној нарацији, „гледам зелену пилулу на свом длану“ (стр. 48); нараторка нас обавештава да је управо одустала од самоубиства да би могла да остави објашњење својих поступака, поруку, и приступа чину писања.

Од одељка В до прве половине одељка Џ нарација је накнадна, прича се о догађајима у прошлости. Почиње са нараторкиним почетним сазнањима о појави Ње и жедних, и даљи развој радње тече праволинијски, са пар дигресија. Како радња одмиче тако се приближавамо времену из којег је прича почела.

Други део одељка Џ и одељак Ш временски се настављају на одељак Б: „Бацам зелене пилуле у отвор за отпатке.“(стр. 144). Нараторка завршава са писањем и одлази да проповеда о Њој.

Такав тип нарације, исказан у првом лицу, има доминатнтну тежњу да нас што дубље саживи са јунаком и догађајима. Одаје утисак веродостојности, јер нараторка говори о дешавањима у којима је сама била актер, и то дешавањима из не тако далеке прошлости. Композиција нарације симултано-накнадно-симултано нас још дубље увлачи у причу, јер поред догађаја који су се десили добијамо слике из нараторкине садашњости која стреми ка некој, и нама и нараторки, непознатој будућности.

Можда још интересантније је покушати одредити историјско време у делу, што ћемо урадити у следећем тексту.

Све текстове из овог темата можете прочитати овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. I Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. II Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. III Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. IV Јеванђеље по жедној као антијевађеље. V



[1] V. Gordić Petković, Mistika i mehanika, Beograd: Stubovi kulture. Гордић 2006: И. Гордић, Крхотине стварности и антистварности у: Свеске, 81, Панчево, 65–68.

[2] J. M. Bahtin, Jedinstvo hronotopa, Нови Сад: Polja, 330–331, Novi Sad, 355–357.

[3] Сви цитати из приче биће дати из издања: М. Новаковић, Дунавски апокрифи, Београд: Народна књига-Алфа.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си