Пређи на главни садржај

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. I

         Мирјана Новаковић припада корпусу писаца савремене домаће књижевности. Окарактерисана као постмодерна експериментаторка,[1] у причи Јеванђеље по жедној нам нуди поглед у свет једног дистопијског друштва. Већ и самим насловом алудирајући на новозаветне приче о Исусу Христу, Новаковићева нам сугерише да прича за циљ има да пренесе извесну поруку, добру вест. Имајући на уму поменути постмодерни експериментални карактер књижевног дела, сасвим је оправдано запитати се о истинитости наслова: да ли добру вест можемо добити из једног дистопијског друштва? Покушајмо да дамо одговор на то питање. Прословимо на почетку о самој фабули.

Радња приче Јеванђеље по жедној се одиграва у дистопијском друштву, названом Отворено друштво. Прича прати догађаје младе девојке, Катарине.

Катарина у друштву у којем се лична имена скривају, а људи усавршавају своја тела генетским инжењерингом, осећа испразност и бесмисленост егзистенције. Све док не чује гласине о Њој, девојци која је рођена у браку и на којој није извршена ни једна модификација. Таква особа у таквом друштву привлачи око себе следбенике (тачније следбенице) оснивајући неку врсте религије. Следбенице називају себе жеднима. Катаринин циљ је да ожедни. У најужем кругу око Ње налазе се Катарина, Владислава и зеленокоса, што прави аналогију са Христом, Јудом, Павлом и Петром. Катаринин лични циљ је да ожедни, што можемо сматрати проналажењем себе, стварањем жеље да се сазна више о својој унутрашњости. Њихов заједнички циљ је ширење религије жедних, што би у дрштву заснованом на разуму изазвало крах система. Након што је Она извела чудо, ходала по води, а зеленокосу изабрала за свог наследника, Катарина је, као прави Јуда, пријављује ЗЉУП-овима (заштитници људских права). Она бива одведена од стране чувара система, Владислави и зеленокосој обрисано сећање, а на Катарини остаје да шири причу, јеванђеље, о Њој, верујући да јесте добра вест то што се Она појавила.

Збирка "Дунавски апокрифи" Мирјане Новаковић,, у којој се налази прича "Јеванђеље по жедној".


Размотрићемо појединачне елементе приче да би смо добили тачнију слику о Отвореном друштву и религији жедних, те могућности добре вести из дистопије.

Материјализација времена и простора у делу, хронотоп, омогућава нам „ulazak u sferu smislova“,[2] па с тога морамо обратити пажњу на тај аспект у овом делу дистопијске књижевности. Имформације о времену и простору су нам доступне како кроз информанте, тако и преко наратора, кроз сам дискурс нарације.

Први просторни информант имамо већ у наслову збирке у којој се прича налази, Дунавски апокрифи. Град на Дунаву у којем се радња дешава лако можемо да препознамо кроз именовање зграда, аутобуских линија, делова града, нпр. „грађански представник Вождовца“[3].  Ипак, то више није тај град: „Овај град, знаш, некада се звао Београд“ (стр. 104). Ствар са конкретизацијом времена је мало сложенија., али пођимо од почетка.

Наративни исказ у делу је аутодијегетички. То значи да о догађајима сазнајемо од особе која је у њима учествовала. Јасно су уочљиви време нарације (када се прича) и наратвно време (када се радња десила). Смењују се два типа нарације, и то по принципу: симултана-накнадна-симултана. Већи део приче нам је испричан ретроспективно, у накнадној нарацији, док симултана служи као оквир.

Почетни одељак, А, садржи реченицу коју можемо означити и као ахронију, као безвремену: „У почетку сви беху напојени“ (стр. 47).

Одељак Б је дат у симултаној нарацији, „гледам зелену пилулу на свом длану“ (стр. 48); нараторка нас обавештава да је управо одустала од самоубиства да би могла да остави објашњење својих поступака, поруку, и приступа чину писања.

Од одељка В до прве половине одељка Џ нарација је накнадна, прича се о догађајима у прошлости. Почиње са нараторкиним почетним сазнањима о појави Ње и жедних, и даљи развој радње тече праволинијски, са пар дигресија. Како радња одмиче тако се приближавамо времену из којег је прича почела.

Други део одељка Џ и одељак Ш временски се настављају на одељак Б: „Бацам зелене пилуле у отвор за отпатке.“(стр. 144). Нараторка завршава са писањем и одлази да проповеда о Њој.

Такав тип нарације, исказан у првом лицу, има доминатнтну тежњу да нас што дубље саживи са јунаком и догађајима. Одаје утисак веродостојности, јер нараторка говори о дешавањима у којима је сама била актер, и то дешавањима из не тако далеке прошлости. Композиција нарације симултано-накнадно-симултано нас још дубље увлачи у причу, јер поред догађаја који су се десили добијамо слике из нараторкине садашњости која стреми ка некој, и нама и нараторки, непознатој будућности.

Можда још интересантније је покушати одредити историјско време у делу, што ћемо урадити у следећем тексту.

Све текстове из овог темата можете прочитати овде: Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. I Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. II Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. III Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. IV Јеванђеље по жедној као антијевађеље. V



[1] V. Gordić Petković, Mistika i mehanika, Beograd: Stubovi kulture. Гордић 2006: И. Гордић, Крхотине стварности и антистварности у: Свеске, 81, Панчево, 65–68.

[2] J. M. Bahtin, Jedinstvo hronotopa, Нови Сад: Polja, 330–331, Novi Sad, 355–357.

[3] Сви цитати из приче биће дати из издања: М. Новаковић, Дунавски апокрифи, Београд: Народна књига-Алфа.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. II. Алтернатива или будућност?

                 Јеванђеље по жедној је прича Мирјане Новаковић из њене збирке Дунавски апокрифи . Ово дело припада корпусу постмодерне књижевности, а прича коју нам доноси долази из једног дистопијског друштва. У прошлом тексту смо говорили о развоју радње у причи. У овом ћемо говорити ГДЕ и КАДА се радња одвија.   Засновано на идејама Карла Попера, друштво у овом књижевном делу је технолошки веома узнапредовало, али на рачун других вредности. Отуђење, апсолутна контрола коју спроводи систем, различити видови неслободе, индоктринација у образовном систему и ван њега, саставни су део света ове приче. Оно што нас занима јесте – КАДА се дешава радња ове приче? Владислава Гордић Петковић говори да се радња Јеванђеља по жедној дешава у 2000. години. [1] Алтернативној 2000. Информанти који нам могу одредити историјско време радње у делу су поприлично неодређени и нејасни, али наш став је да се радња дешава у будућности, не у алтер...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...