Iako najčešće označena kao komedija, Šekspirova „Bura“ je mnogo mračnije delo nego što nam pripisana žanrovska odrednica kazuje. Nasilje kao princip, tako je čuveni šekspirolog Jan Kot video samu bit ovog dela. I upravo tako, kotovski, „Buru“ je pročitao i Kokan Mladenović, te je u svojoj režiji postavio u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu. Ipak, ima li razlika u svetovima, Šekspirovom i ovom našem, koji se kristališu kroz „Buru“?
Vizuelno,
od arkadijskog prikaza ostrva punog zelenila kako ga je zamislio Šekspir,
današenje ostrvo iz „Bure“ je izgubilo mnogo. U vreme nastajanja komada svet
nije bio u potpunosti istraženo mesto. Egzotična priroda uzburkivala je maštu Evropljana.
Danas, svet je osvojen. Zato na sceni dominiraju metalne konstrukcije,
različiti komadi tehnike i naoružanja, rešetke i žice. Zatvor i logor.
Prospero
je vladar onakav kakvim ih je Šekspir video. Delovi velikog mehanizma zasnovanog
na cikličnom ponavljanju nasilja i smrti. Bez obzira na prosvetiteljski duh
Prosperov. Pad jednog, a uspon drugog vladara obeleženi su nasiljem. Zbog toga
je Šekspir u „Buri“ prikazao nekolko različitih zavera protiv vladara, i to na
različitim nivoima. Jednostavno, surova neumitnost ovog sveta. Od toga ne
odstupa ni Mladenovićev Prospero (Radoje Čupić). Ipak, savremeno društvo uspelo je da i u
njega unese svoje otrovne sokove.
Šekspirov
Prospero, gledajući rađanje ljubavi između Mirande i Ferdinanda izgovara
sledeće stihove:
Lep susret
Dve divne ljubavi. Nebo, izli milost
Na ono što se rađa među njima!
Mladenovićev Prospero emocije i postupke svoje
ćerke Mirande (Jelena Lončar / Anđela Pećinar) i Ferdinanda (Aleksandar Sarapa) doživljava kao izdaju. Ljubav kao konstruktivna energija je otklonjena iz
duha ovog vladara. Štaviše, Mladenovićev Prospero je okrutniji i suroviji barem
koliko je i savremeniji. Kod Šekspira Prospero Mirandu obaveštava o izdaji i
zaveri koje su nad njim učinjene tek nakon bure i brodoloma. Mladenovićev
Prospero svoju kćer odgaja u duhu osvete koju moraju sprovesti.
I
možda upravo u toj svireposti leži savremenost ove nove „Bure“. Ta bestijalnost
prenošenja mržnje na nove naraštaje, besmislena okrutnost usađivanja besa i
krvoločnosti u mlade duhove. Možda je to upravo ona tačka u kojoj se
razlikujemo mi i Šekspir. Šta ako je to onaj momenat Mladenovićeve predstave
zbog kojeg je tako lako identifikovati se sa njom?
Коментари
Постави коментар