„Ko je ubio Dženis Džoplin – porodica,
prijatelji, propale ljubavi, alkohol, droga ili društvo u kojem je živela?“
Pitanje „ko je ubio Dženis Džoplin“ nije najvažnije pitanje o Dženis. I
odgovora nema, pa čak ni u predstavi „Ko je ubio Dženis Džoplin?“ Ali, postoji
nešto veoma važno u ovoj predstavi, a to je - da ipak postavlja pitanje. Takođe
pitanje bez odgovora. Pitanje na koje odgovaramo sami. Pitanje – ko je živeo
Dženis Džoplin? Kada padnu sve, i prljave i sjajne, kulise burnog rock'n'roll
života – šta ostaje? Ko je ta devojka, taj čovek, koja je kroz život nosila to
ime Dženis Džoplin i od svog života stvarala bluz?
Predstava „Ko je ubio Dženis Džoplin?“ u režiji
Sonje Petrović, a po tekstu Tijane Grumić, premijerno je odigrana na kamernoj
sceni Srpskog narodnog pozorišta 9. marta 2020. Intrigantnog, čak
provokativnog naslova, lako je privukla pažnju. Tražila se karta više, a na punoj
kamernoj sceni posetioci su sedeli i na stepenicama. Iako realizovana od strane
izuzetno mlade ekipe, predstava je ispunila očekivanja, a publici je pružen
vrhunski umetnički sadržaj.
Veoma su interesantna dva postupka koja čine
predstavu veoma zanimljivom i oslikavaju lucidnost i kreativnost stvaralaca.
Veliki broj sporednih uloga igra veoma mali broj glumaca, koji u zavisnosti od
potrebe, „skaču“ iz jedne kože u drugu. Sa druge strane, jednu osobu, Dženis Džoplin,
igraju dve glumice. Obe uvek prisutne na sceni.
Izvor: Srpsko narodno pozorište
Stvaranjem „kalupa“ majke, oca, žene, policajca, sugrađanina,
u koje različiti glumci „upadaju“, postiglo se više različitih efekata. Prvo,
uklonjena je „individualnost“ tih likova. Nisu to više otac i majka Dženis
Džoplin, oni postaju otac i majka po sebi, roditelji kakvi su bili paradigma
tog društva, a postoje još uvek. Zatim, pokazano je da te „društvene uloge“
nisu nešto što je dato, nepromenljivo. Sama Dženis ulazi u različite kalupe i
izlazi iz njih. Ako njeni roditelji nikada nisu izašli iz tih kalupa, to ne
znači da je to nemogće. Potrebno je malo slobode i bluza. Na kraju, iskakanje i uskakanje glumaca u
različite likove, „kalupe“, dalo je predstavi neverovatnu dinamiku i briljantnu
začudnost.
Sa druge strane, odakle dve Dženis? Jedna Dženis
je ona koju svi poznajemo. Onakva kakvu smo je upoznali kroz njenu muziku,
video snimke, biografije, članke. Druga pokušava da nas upozna sa sobom, sa
svime onim što se nalazi ispod Dženis koju poznajemo. Nije to laka stvar.
Gomila emocija, ljubavi, sreće i tuge, razočaranja i uspeha, nade i
beznadežnosti. I bunta. Želje za slobodom. Da li je ta druga Dženis uspela u
svojoj nameri da se publici pokaže u nekom svom pravom svetlu? Na to pitanje
odgovor daje isključivo predstava sama i svako ponaosob gledajući je.
Ogromna je energija uložena u ovu predstavu, i
ona isijava iz nje. Bojana Milanović i Sonja Isailović, svaka na svoj način, donose
nam Dženis, sa svom njom svojstvenom snagom i harizmom. Neprolazna muzika uživo
izvođena na sceni vodi nas kroz vreme i prostor, u prošli vek, u San Francisko, na Vudstok. Izuzetnim umetničkim rešenjima prikaza slavnih fotografija i
televizijskih emisija predstava dobija notu dokumentarnosti. Sjajno osmišljena
scenografija doprinosi dinamici i pokretljivosti. Kombinacija događaja koji se
odigravaju i naratorske instance koja ih komentariše, komunikacija Dženis sa
Dženis, rascepljeni vremenski tok i formiranje kruga bez početka i kraja, jezivo
bolni i divni izlivi emocija... Sve to čini ovu predstavu vrhunskim umetničkim delom.
Pa ipak, nakon predstave, i nakon svega rečenog,
u vazduhu ostaje da visi jedno pitanje. Ko je, dođavola, ubio Dženis Džoplin?!
Коментари
Постави коментар