Пређи на главни садржај

Ko je ubio Dženis Džoplin?


„Ko je ubio Dženis Džoplin – porodica, prijatelji, propale ljubavi, alkohol, droga ili društvo u kojem je živela?“ Pitanje „ko je ubio Dženis Džoplin“ nije najvažnije pitanje o Dženis. I odgovora nema, pa čak ni u predstavi „Ko je ubio Dženis Džoplin?“ Ali, postoji nešto veoma važno u ovoj predstavi, a to je - da ipak postavlja pitanje. Takođe pitanje bez odgovora. Pitanje na koje odgovaramo sami. Pitanje – ko je živeo Dženis Džoplin? Kada padnu sve, i prljave i sjajne, kulise burnog rock'n'roll života – šta ostaje? Ko je ta devojka, taj čovek, koja je kroz život nosila to ime Dženis Džoplin i od svog života stvarala bluz?
Predstava „Ko je ubio Dženis Džoplin?“ u režiji Sonje Petrović, a po tekstu Tijane Grumić, premijerno je odigrana na kamernoj sceni Srpskog narodnog pozorišta 9. marta 2020. Intrigantnog, čak provokativnog naslova, lako je privukla pažnju. Tražila se karta više, a na punoj kamernoj sceni posetioci su sedeli i na stepenicama. Iako realizovana od strane izuzetno mlade ekipe, predstava je ispunila očekivanja, a publici je pružen vrhunski umetnički sadržaj.
Veoma su interesantna dva postupka koja čine predstavu veoma zanimljivom i oslikavaju lucidnost i kreativnost stvaralaca. Veliki broj sporednih uloga igra veoma mali broj glumaca, koji u zavisnosti od potrebe, „skaču“ iz jedne kože u drugu. Sa druge strane, jednu osobu, Dženis Džoplin, igraju dve glumice. Obe uvek prisutne na sceni.
Stvaranjem „kalupa“ majke, oca, žene, policajca, sugrađanina, u koje različiti glumci „upadaju“, postiglo se više različitih efekata. Prvo, uklonjena je „individualnost“ tih likova. Nisu to više otac i majka Dženis Džoplin, oni postaju otac i majka po sebi, roditelji kakvi su bili paradigma tog društva, a postoje još uvek. Zatim, pokazano je da te „društvene uloge“ nisu nešto što je dato, nepromenljivo. Sama Dženis ulazi u različite kalupe i izlazi iz njih. Ako njeni roditelji nikada nisu izašli iz tih kalupa, to ne znači da je to nemogće. Potrebno je malo slobode i bluza.  Na kraju, iskakanje i uskakanje glumaca u različite likove, „kalupe“, dalo je predstavi neverovatnu dinamiku i briljantnu začudnost.
Sa druge strane, odakle dve Dženis? Jedna Dženis je ona koju svi poznajemo. Onakva kakvu smo je upoznali kroz njenu muziku, video snimke, biografije, članke. Druga pokušava da nas upozna sa sobom, sa svime onim što se nalazi ispod Dženis koju poznajemo. Nije to laka stvar. Gomila emocija, ljubavi, sreće i tuge, razočaranja i uspeha, nade i beznadežnosti. I bunta. Želje za slobodom. Da li je ta druga Dženis uspela u svojoj nameri da se publici pokaže u nekom svom pravom svetlu? Na to pitanje odgovor daje isključivo predstava sama i svako ponaosob gledajući je.
Ogromna je energija uložena u ovu predstavu, i ona isijava iz nje. Bojana Milanović i Sonja Isailović, svaka na svoj način, donose nam Dženis, sa svom njom svojstvenom snagom i harizmom. Neprolazna muzika uživo izvođena na sceni vodi nas kroz vreme i prostor, u prošli vek, u San Francisko, na Vudstok. Izuzetnim umetničkim rešenjima prikaza slavnih fotografija i televizijskih emisija predstava dobija notu dokumentarnosti. Sjajno osmišljena scenografija doprinosi dinamici i pokretljivosti. Kombinacija događaja koji se odigravaju i naratorske instance koja ih komentariše, komunikacija Dženis sa Dženis, rascepljeni vremenski tok i formiranje kruga bez početka i kraja, jezivo bolni i divni izlivi emocija... Sve to čini  ovu predstavu vrhunskim umetničkim delom.
Pa ipak, nakon predstave, i nakon svega rečenog, u vazduhu ostaje da visi jedno pitanje. Ko je, dođavola, ubio Dženis Džoplin?!



Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih