Пређи на главни садржај

Пакао у стиху и слици


На данашњи дан, у времену давно прохујалом, Песник је крочио у пакао.
Тим поводом #Dantedi, дан посвећен Песнику, се обележава баш овог датума. За ту прилику издвајамо део рада „Пакао у стиху и слици“, објављеног у магазину Pulse. У целости га можете прочитати овде.
Погледајмо сада дело које издваја само један моменат, тренутак од укупности Пакла, да бисмо видели какве ћемо резултате добити у таквом случају. Послужимо се сликом Данте и Вергилије у паклу, аутора Вилијама-Адолфа Бугроа.



Цела ова слика произилази једне строфе 7. Певања , из стихова 112, 113, 114:
Ти сви се туку, и не само шаком, / и главом, ногом, грудима се боче, / а зуби деру месо с тијела сваком.
Извесно је да ово сликарско дело верно – чак и само за себе, без познавања Пакла – дочарава паклену, стравичну атмосферу. Ако је приказ атмосфере ужаса и био ауторов циљ, да ли нам ишта од временско-просторног односа унутар књижевног дела може помоћи да дубље проникнемо у слику, па и да снажније осетимо атмосферу? Пођимо од самог почетка певања, од првог стиха који је Плутонов мистериозни, злокобни узвик: Pape Satan, pape Satan aleppe, и цело Бургоово дело ће затрепрети новом, мистичном и језовитом емоцијом. Вергилије Дантеу у стиховима 98-99 говори да: већ слазе звијезде изашле у рану / вечер, кад пођох, а часови лете што значи да је већ прошла поноћ“. Иако већ ускраћен светлошћу, простор пакла бива још страшнији када се временски одреде тренуци збивања, па на слици уочавамо изузетно тамне, боје ноћи. Једино светло допире негде иза Дантеа и Вергилија, али то никако није приодна светлост; она је црвена али тамна, то може бити само сјај ватре пакла. Тако тај простор описује и Данте, мешавином тамних боја, стих 103. и даље:
Ту тамнија но гримиз вода бива: / ми сиђосмо по једној страшној стази / а пратила нас ова струја сива.
Много тога нам говори и Дантеов израз лица, ужаснут али са дозом саосећања према грешницима. И управо ту можемо да видимо амбивалентност Дантеовог песништва приказану на платну. Данте је „ликовни писац не толико по некој својој пластичности, визуелности, мада и то јесте, колико по томе што задовољава темељну дефиницију која је и diferentia specifica ликовних уметности: уметност заустављеног тренутка“ (Куленовић 1989: 235), он приказује „душевно стање у спољашњој кретњи (Бурцкхардт 1989: 231). Приказ грешника у болном клинчу и њихова патња дати су реалистично, али без икакве могућности промене таквог стања. Једноставно речено, гледајући слику не очекујемо никакву промену ситуације у којој се грешници налазе; као и код Дантеа, муке су вечне. Па ипак, тај Дантеов израз лица на слици нам говори да је он на почетку своје „одисеје“ по просторима ван домашаја смртника. Та ужаснутост и самилост коју ишчитавамо на његовом лицу својствени су Дантеу на почетку, када чак и пада у несвест, док касније његов однос према кажњеницима (са сваким пређеним пределом пакла), постаје све више налик на нешто што бисмо назвали гађење или чак мржања, чак и окруност. Гледајући слику очекујемо да Данте сваког тренутка окрене главу и настави свој пут, остављајући грешнике у стању у којем их је и затекао. Разматрајући структуре Пакла и Бугроове слике, видимо да тек у њиховој тесној спрези добијамо јаснију визију приказане ситуације и да тек са том спрегом атмосфера слике добија свој пуни израз.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih