Како је премијера ове опере била 02. 11. 2019.
можда је и текст о опери „Фауст“ требао бити објављен тада. Ипак и 28. 03. 2020,
Дан Српског народног позоришта, дан уласка у 160. сезону, и више је него довољан
повод да се проговори о једном од најбољих
и највећих пројекта тог позоришта у последње време.
Магијска
привлачност легенде о Фаусту се протеже кроз векове, и не оставља равнодушну ни
једну генерацију. Мерло, Гете, Ман и Булгаков, Бетовен, Вагнер и Лист, Берлиоз,
Прокофјев и Стравински, само су нека од имена са дугачког списка великана који
су, опчињени демонском лепотом приче, пожелели да је искажу сопственом
уметношћу. Опера „Фауст“ Шарла Гуноа, у режији Александра Николића и извођењу Опере
Српског народног позоришта се држи чворних места познатог наратива, али у
својој реализацији, како формалној тако и садржинској, представља модерну,
савремену и актуелну адаптацију приповести о Фаусту.
Извор: Српско народно позориште
Вечита
људска тежња за знањем и животом, љубављу и младошћу, разлог је због којег
Фауст продаје душу Мефисту. Фауст доживљава трансформацију од старог научника
до живахног заљубљеног младића. То је у комаду уочљиво не само визуелно него и
у распону и боји тенора. Таква динамика је присутна и у свим духовним и
моралним Фаустовим преображајима, од полетног младића, преко страственог
Мефистовог следбеника, до очајног покајника. Грех, циљ и средство и њихов однос
у дубинама човековог бића предочени су кроз улогу Фауста.
И Мефисто је такође подложан промeнама, али, његове промене су динамичније и чешће. Од обманитељске
улоге попут змије у Врту, преко сатанског господара зла и бафометског
препуштања чулним задовољствима, све до воландске улоге указивача на људску
злобу, али и злочестог пајаца и шарлатана, ипак је једна особина константна у
овој улози. Ради се о милтоновској лепоти и елеганцији палог анђела. Отменост,
чак и узвишеност Мефиста током комада дају целој опери један софистициран тон,
обавијен нотом злокобности.
Својеврсни контраст и Фаусту и Мефисту даје
Маргарета. Иако нипошто није једнодимензионални лик,
њена нежна чврстина, истрајност у чистоћи духа, константна љупкост, доносе
осећај грациозног мира, а жртва, и трагедија коју жртва носи, преко потребну
катарзу. Иначе веома мрачну и тескобну атмосферу опере пресецају врцави, чак и
комични пасажи, посебнo у деловима са Мартом и
изванредно написаном улогом – Зибелом.
Извор: Српско народно позориште
Посебну
драж овој опери дају Хор и Балет. У
готово ничеанском маниру, улога Хора је од чисто вокалног уздигнута до активног
чиниоца у самој радњи. Поступци хориста/грађана имају за последицу кључне
догађаје у развоју радње. Такође кроз делање Хора је приказана и социјална
димензија дела. Сцене друштвене осуде Маргарите од стране својих суграђанки,
њен пад у лудило изазван погледима и иглама хористкиња, јесте сцена која леди
крв у жилама. Исте ефекте изазива и сцена повратка војника/хориста из рата.
Градација од хероја, преко рањених и богаља, све до мртвачког ковчега је набијена
емоцијама, шокантна и визуелно ефектна.
Визуелно-сценски аспект опере прати развој саме
приче, па тако ти аспекти достижу пун потенцијал и експлозију у трећем, и
посебно, четвртом чину. „Валпургијска ноћ“ представља својеврсни карневал
демонских сила и визуелни доживљај. Грандиозни улазак Балета, њихов дионизијски
и опијајући плес пун лудила и страсти, испољавање демонске енергије у свом
чистом облику, доводе до климакса читаво дело. Плес
око ђавољег
престола, својеврсна кулминација вештичијег сабата, набијен је опијеношћу и неспутаном
пожудом, заносом и богохулним обожавањем. Читав четврти чин је достојно финале
пажљиво грађеног комада.
„Фауст“
на врло примамљив и занимљив начин спаја традиционални наратив и модерну
изведбу. Иако традиоционална, прича о Фаусту јесте безвремена, па је модерном
интерпретацијом учињена и савременом. Брижљиво композицијом свих елемената
опере дошло се до високих резултата. Складан однос наратива и солистичких
извођења, синергија Хора и Балета, уз маестрално извођење Оркестра, као свој
крајњи продукт имају прелепо, енергично и заносно дело.
Коментари
Постави коментар