Пређи на главни садржај

Опера "Фауст"


Како је премијера ове опере била 02. 11. 2019. можда је и текст о опери „Фауст“ требао бити објављен тада. Ипак и 28. 03. 2020, Дан Српског народног позоришта, дан уласка у 160. сезону, и више је него довољан повод да се проговори о једном од  најбољих и највећих пројекта тог позоришта у последње време.
            Магијска привлачност легенде о Фаусту се протеже кроз векове, и не оставља равнодушну ни једну генерацију. Мерло, Гете, Ман и Булгаков, Бетовен, Вагнер и Лист, Берлиоз, Прокофјев и Стравински, само су нека од имена са дугачког списка великана који су, опчињени демонском лепотом приче, пожелели да је искажу сопственом уметношћу. Опера „Фауст“ Шарла Гуноа, у режији Александра Николића и извођењу Опере Српског народног позоришта се држи чворних места познатог наратива, али у својој реализацији, како формалној тако и садржинској, представља модерну, савремену и актуелну адаптацију приповести о Фаусту.
            Вечита људска тежња за знањем и животом, љубављу и младошћу, разлог је због којег Фауст продаје душу Мефисту. Фауст доживљава трансформацију од старог научника до живахног заљубљеног младића. То је у комаду уочљиво не само визуелно него и у распону и боји тенора. Таква динамика је присутна и у свим духовним и моралним Фаустовим преображајима, од полетног младића, преко страственог Мефистовог следбеника, до очајног покајника. Грех, циљ и средство и њихов однос у дубинама човековог бића предочени су кроз улогу Фауста.
И Мефисто је такође подложан промeнама, али, његове промене су динамичније и чешће. Од обманитељске улоге попут змије у Врту, преко сатанског господара зла и бафометског препуштања чулним задовољствима, све до воландске улоге указивача на људску злобу, али и злочестог пајаца и шарлатана, ипак је једна особина константна у овој улози. Ради се о милтоновској лепоти и елеганцији палог анђела. Отменост, чак и узвишеност Мефиста током комада дају целој опери један софистициран тон, обавијен нотом злокобности.
Својеврсни контраст и Фаусту и Мефисту даје Маргарета. Иако нипошто није једнодимензионални лик, њена нежна чврстина, истрајност у чистоћи духа, константна љупкост, доносе осећај грациозног мира, а жртва, и трагедија коју жртва носи, преко потребну катарзу. Иначе веома мрачну и тескобну атмосферу опере пресецају врцави, чак и комични пасажи, посебнo у деловима са Мартом и изванредно написаном улогом – Зибелом.
            Посебну драж овој опери дају  Хор и Балет. У готово ничеанском маниру, улога Хора је од чисто вокалног уздигнута до активног чиниоца у самој радњи. Поступци хориста/грађана имају за последицу кључне догађаје у развоју радње. Такође кроз делање Хора је приказана и социјална димензија дела. Сцене друштвене осуде Маргарите од стране својих суграђанки, њен пад у лудило изазван погледима и иглама хористкиња, јесте сцена која леди крв у жилама. Исте ефекте изазива и сцена повратка војника/хориста из рата. Градација од хероја, преко рањених и богаља, све до мртвачког ковчега је набијена емоцијама, шокантна и визуелно ефектна.
Визуелно-сценски аспект опере прати развој саме приче, па тако ти аспекти достижу пун потенцијал и експлозију у трећем, и посебно, четвртом чину. „Валпургијска ноћ“ представља својеврсни карневал демонских сила и визуелни доживљај. Грандиозни улазак Балета, њихов дионизијски и опијајући плес пун лудила и страсти, испољавање демонске енергије у свом чистом облику, доводе до климакса читаво дело. Плес око ђавољег престола, својеврсна кулминација вештичијег сабата, набијен је опијеношћу и неспутаном пожудом, заносом и богохулним обожавањем. Читав четврти чин је достојно финале пажљиво грађеног комада.
            „Фауст“ на врло примамљив и занимљив начин спаја традиционални наратив и модерну изведбу. Иако традиоционална, прича о Фаусту јесте безвремена, па је модерном интерпретацијом учињена и савременом. Брижљиво композицијом свих елемената опере дошло се до високих резултата. Складан однос наратива и солистичких извођења, синергија Хора и Балета, уз маестрално извођење Оркестра, као свој крајњи продукт имају прелепо, енергично и заносно дело.  

Коментари

Популарни постови са овог блога

Banatski popovi

            Teško da neko ne poznaje priču o dva popa, Ćiri i Spiri, njihovim popadijama i ćerkama. Bilo to iz Sremčevog romana, filma ili serije, događaji iz jednog banatskog sela (ni ovde neće biti rečeno iz kog, nije selo ništa krivo) uvek izmamljuju osmeh na lice. Sremčev vokabular, stilistika i umeće pripovedanja su ne samo obezbedili večitost njegovom romanu, nego zbog svoje pogodnosti za adaptaciju, obezbedili samoj priči večnost u različitim umetničkim formama. Dobro poznati likovi svakim sledećim čitanjem/gledanjem postaju još draži i čini se, teško da bi ikad mogli dosaditi. Od pre dve godine možemo da uživamo u još jednoj divnoj adaptaciji – komičnoj operi „Pop Ćira i pop Spira“ u izvedbi Opere Srpskog narodnog pozorišta. Sigurno veliki izazov – otpevati radnju romana, scenski dočarati banatsko selo, ostati veran književnom predlošku, a ipak biti orginalan, preneti vedri duh romana u komad sa muzikom i pevanjem – ansam...

Odraz iz ogledala u koje niko ne gleda. Romaneskni svet Miodraga Majića.

               Romani „Deca zla“ i „Ostrvo pelikana“ Miodraga Majića od svog objavljivanja doživljavaju uspehe i pozitivne kritike. Oba romana bi se mogla svrstati u trilere, krimi-romane, i kao takvi poseduju sve kvalitete i mane svojstvene tom žanru. Majićev izuztno bogat, ali uvek jasan rečnik, veoma lak i čitljiv stil, ali i čvrst i odlučan način vođenja narativa doprinose kako kvalitetu, tako i popularnosti romana. Ipak, uočeno je i da primamljivost ovih romana leži i u umetničkom svetu dela. Svetu koji se ne razlikuje suviše od sveta oko nas. Međutim, svetovi romana Miodraga Majića kriju u sebi jedan element, jednu pukotinu, iz koje zrači ta primamljivost. Ali i nešto mnogo zastrašujuće.             U pogovoru romana „Deca zla“ Gojko Božović, osvrćući se na roman uopšte, govori da roman jednim delom mora biti i „konkretizovana svakodnevnica“, a da Majićeva konkretizacija omogućava...

Verdi u Srpskom narodnom pozorištu

Prošlo je skoro 120 godina od smrti velikog Đuzepea Verdija, a njegova dela su i dalje sastavni deo repertoara širom sveta. Očaravajuće muzičke kompozicije i uvek aktuelni narativi postojano, kroz vreme, dokazuju svu Verdijevu genijalnost. U februarskom repertoaru Srpskog narodnog pozorišta su se našle tri opere ovog velikana. Iako „Travijata“, čije je ovo bilo 159. ivođenje, i „Trubadur“, čije je 36. formiraju „gvozdeni“ repertoar Opere SNP-a, pravi biser u ovom verdijevskom trouglu jeste tek 5. izvođenje „Rigoleta“ u režiji Aleksandra Nikolića, 26. 02. 2020. Moguće je izdvojiti mnoštvo elemenata ove tri opere, u muzičkom i u narativnom aspektu, koji imaju sličnosti i različite niti koje ih vežu. Ipak, možda nadominatniji takav momenat jeste motiv devojke koja se žrtvuje. U „Travijati“ to je Violeta koja se svesno odriče Alfreda, svoje ljubavi. U „Trubaduru“ Leonora ispija otrov u pokušaju da spasi Manrikov život. U „Rigoletu“ Đilda je ta koja umire da bi spasila život voljenog...