Пређи на главни садржај

Опера "Фауст"


Како је премијера ове опере била 02. 11. 2019. можда је и текст о опери „Фауст“ требао бити објављен тада. Ипак и 28. 03. 2020, Дан Српског народног позоришта, дан уласка у 160. сезону, и више је него довољан повод да се проговори о једном од  најбољих и највећих пројекта тог позоришта у последње време.
            Магијска привлачност легенде о Фаусту се протеже кроз векове, и не оставља равнодушну ни једну генерацију. Мерло, Гете, Ман и Булгаков, Бетовен, Вагнер и Лист, Берлиоз, Прокофјев и Стравински, само су нека од имена са дугачког списка великана који су, опчињени демонском лепотом приче, пожелели да је искажу сопственом уметношћу. Опера „Фауст“ Шарла Гуноа, у режији Александра Николића и извођењу Опере Српског народног позоришта се држи чворних места познатог наратива, али у својој реализацији, како формалној тако и садржинској, представља модерну, савремену и актуелну адаптацију приповести о Фаусту.
            Вечита људска тежња за знањем и животом, љубављу и младошћу, разлог је због којег Фауст продаје душу Мефисту. Фауст доживљава трансформацију од старог научника до живахног заљубљеног младића. То је у комаду уочљиво не само визуелно него и у распону и боји тенора. Таква динамика је присутна и у свим духовним и моралним Фаустовим преображајима, од полетног младића, преко страственог Мефистовог следбеника, до очајног покајника. Грех, циљ и средство и њихов однос у дубинама човековог бића предочени су кроз улогу Фауста.
И Мефисто је такође подложан промeнама, али, његове промене су динамичније и чешће. Од обманитељске улоге попут змије у Врту, преко сатанског господара зла и бафометског препуштања чулним задовољствима, све до воландске улоге указивача на људску злобу, али и злочестог пајаца и шарлатана, ипак је једна особина константна у овој улози. Ради се о милтоновској лепоти и елеганцији палог анђела. Отменост, чак и узвишеност Мефиста током комада дају целој опери један софистициран тон, обавијен нотом злокобности.
Својеврсни контраст и Фаусту и Мефисту даје Маргарета. Иако нипошто није једнодимензионални лик, њена нежна чврстина, истрајност у чистоћи духа, константна љупкост, доносе осећај грациозног мира, а жртва, и трагедија коју жртва носи, преко потребну катарзу. Иначе веома мрачну и тескобну атмосферу опере пресецају врцави, чак и комични пасажи, посебнo у деловима са Мартом и изванредно написаном улогом – Зибелом.
            Посебну драж овој опери дају  Хор и Балет. У готово ничеанском маниру, улога Хора је од чисто вокалног уздигнута до активног чиниоца у самој радњи. Поступци хориста/грађана имају за последицу кључне догађаје у развоју радње. Такође кроз делање Хора је приказана и социјална димензија дела. Сцене друштвене осуде Маргарите од стране својих суграђанки, њен пад у лудило изазван погледима и иглама хористкиња, јесте сцена која леди крв у жилама. Исте ефекте изазива и сцена повратка војника/хориста из рата. Градација од хероја, преко рањених и богаља, све до мртвачког ковчега је набијена емоцијама, шокантна и визуелно ефектна.
Визуелно-сценски аспект опере прати развој саме приче, па тако ти аспекти достижу пун потенцијал и експлозију у трећем, и посебно, четвртом чину. „Валпургијска ноћ“ представља својеврсни карневал демонских сила и визуелни доживљај. Грандиозни улазак Балета, њихов дионизијски и опијајући плес пун лудила и страсти, испољавање демонске енергије у свом чистом облику, доводе до климакса читаво дело. Плес око ђавољег престола, својеврсна кулминација вештичијег сабата, набијен је опијеношћу и неспутаном пожудом, заносом и богохулним обожавањем. Читав четврти чин је достојно финале пажљиво грађеног комада.
            „Фауст“ на врло примамљив и занимљив начин спаја традиционални наратив и модерну изведбу. Иако традиоционална, прича о Фаусту јесте безвремена, па је модерном интерпретацијом учињена и савременом. Брижљиво композицијом свих елемената опере дошло се до високих резултата. Складан однос наратива и солистичких извођења, синергија Хора и Балета, уз маестрално извођење Оркестра, као свој крајњи продукт имају прелепо, енергично и заносно дело.  

Коментари

Популарни постови са овог блога

Mit i horor. "Prokletije" Dejana Ognjanovića

              Uočljiva je jedna tematska tendencija u savremenoj domaćoj književnosti. Drevne religije, mitovi, legende, različita bića, bogovi i božanstva bivaju „ponovo otkriveni“ u delima domaćih autora. Aleksandar Tešić u svojim delima stvara svet epske fantastike napunjen likovima iz stare slovenske religije. Tendencija je očita i u radovima Dejana Stojiljkovića. U zbirci „Klopka i druge priče“ Gorana Skrobonje može se pronaći nekoliko priča inspirisanih mitologijom, vilama, Boginjom. Novi roman Dejana Ognjanovića, „Prokletije“, se u tom, tematskom, smislu može uvrstiti u korpus dela koja pripadaju „renesansi Mita“. Centralni motivacioni sklop romana skoncentrisan je na (re)konstrukciju primordijalne klice koja stoji IZA velikog mita o Boginji Majci.             Velika Majka, božanstvo čiji koreni, sudeći po dostupnim podacima, sežu u vreme pre-istorije, prisutna je u različitim oblicima i pod različitim imenima u kulturama širom planete. Jedno od oblika i imena pod kojim je Maj

Јеванђеље по жедној као антијеванђеље. V. Апстрактно друштво?

                    Како „Јеванђеље по жедној“ Мирјане Новаковић припада корпусу дистопијске књижевности, у ранијим текстовима смо разматрали уређење друштва у причи . Дошли смо до закључка да Отворнено друштво о којем је реч почива на филозофији Карла Попера изнетој у његовом делу „Отворено друштво и његови непријатељи“, али да од те филозофије у много чему и одступа. О чему је заправо реч? Видели смо да Попер супротставља два друштвена уређења, отворено и затворено. Бит затвореног друштва је у држави, племену, колективу којем је све подређено; насупрот њему срж отвореног друштва чини појединац. Један од носећих стубова Поперове друштвене филозофије јесте појединац, индивидуа: „individualizam je tvrđava nove humanitarne vere. Emancipacija individue je bila duhovna revolucija koja je dovela do sloma tribalizma i uspona demokracije“. [1] Та тежња ка еманципацији индивидуе је у Јеванђељу хиперболисана, доведена до гротеске у којој свако зближавање две особе представаља претњу за си

Pogled iz ambisa

Niče je tvrdio da ako čovek dovoljno dugo gleda u ambis – ambis će početi da gleda u njega. Isto se može reći i za radove vizuelnog umetnika Damira Pavića Septica. Gledajući dovoljno dugo (u) njegovu umetnost, ona uzvraća pogled. I to su strašni pogledi. A sva strahota proizilazi iz odgovora na pitanje “Šta nas gleda” iz Septicovih radova. Iz najdubljih ponora tih vizuelnih prikaza, u najdublje ponore naše duše, zlokoban pogled upućuju naši sopstveni strahovi, nadanja, devijacije nas, društva i okoline u kojima obitavamo i koje stvaramo, naša krivica i podsvest.             Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo”, ima nečeg srednjovekovnog u njegovom stilu. Danse Macabre, Totentaz… Pozivaju nas ti plesači entropije, mame i opominju na neumitnu propast tela i telesnosti. P.O.S.M.IV - Sequence 01 Iako se Septikovim delima često može pridodati prefix “neo” , ima nečeg praiskonskog u njima. Nečeg lavkraftovkog. Iz neo-kubističkih i neo-futurističkih