Od
Dedalovog sve do Borhesovog, lavirint i njegova simbolika prisutni su u
umetnosti. Od religiozno-ritualnog, mitološkog, sve do psihološkog, intelektualnog
i emotivnog aspekta, lavirint opčinjava čovečanstvo. Izbor loših puteva,
vraćanje na početne tačke, vrtenje u krug, nailazak na zidove i udaranje u
njih, a sve to da bi se došlo do cilja. Nije to samo opis kretanja kroz
lavirint, nego i kroz život. Polje simbolike lavirinta ogromno je i prihvata
mnoštvo tumačenja, poređenja i veza sa
različitim aspektima života.
Pozabavićemo se kratko jednim
lavirintom iz epizode Dilana Doga “Lavirint”,
objavljene u “Zlatnoj seriji” “Veselog četvrtka”. “Lavirint” i nije toliko
epizoda, nego “jedna scena više” iz epizode “Vila Serena”. Ali u svakom
slučaju, više nego efektivno, figurira sama za sebe. Ukratko, Dilan u staračkom
domu “Serena” nailazi na dr Solomona Besta. Taj stanovnik doma izgubio je vezu
sa sadašnjošću i sa onim što nazivamo realnošću. On svoj život i ne provodi
toliko osamljen u domu, koliko sa svojim preminulim sinom, ženom, sa kojima
posećuje mesta na kojima su davno boravili: Majorku, Istambul, Pariz. Život dr Solomona je njegov lavirint. Lavirint
sačinjen od haotičnog kaleidoskopa sećanja i emocija koje ona izazivaju. Kako
sam kaže: „Otvaraju mi se prorezi ovde u glavi, i sećanja mi cure kao iz bušne
kofe...“ Osnovni „problem“ priče je materijalizacija tih sećanja. I to takva
materijalizacija da njih vidi, pa čak i doživljava, i Dilan. Krhka granica
između realnog i nerealnog je polomljena, pa lavirint Solomonovog uma postaje i
lavirint Dilanove egzistencije. Završni kadar je veoma upečatljiv.
Izvor: Dilan Dog, Zlatna serija 19, Veseli
četvrtak, str 122. Napisao: Alberto Ostini; nacrtao: Đorđo Pontreli.
Takođe
je vrlo verovatno da, ako bismo uspeli da sa krupnog plana poslednjeg kadra
pređemo na srednji, tu pored dr Solomona nađemo i Dilana. Kako sede na klupi u
centru lavirinta. Ne treba ni da napominjemo da se taj lavirint nalazi u glavi
dobrog dr Solomona. Koji, jelte, opet sedi pored Dilana na klupi u lavirintu...
Arhetip
lavirinta je veoma snažan. Lavirint jesmo mi sami, naši životi, svesti,
sećanja. A šta kada se ne nalazimo u sopstvenom lavirintu, nego u tuđem, kao
što se Dilan nalazi u lavirintu dr Solomona? Da
li je uopšte moguće biti moderni Tezej i napustiti lavirint? I ko je onda Minotaur?
Mi sami? I junaci i čudovišta ujedno.
Коментари
Постави коментар